صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
چرا اتو پرس بخار نمی‌کند؟ | 5 راهکار سریع برای رفع مشکل

چرا اتو پرس بخار نمی‌کند؟ | 5 راهکار سریع برای رفع مشکل

زمانی که یک اتو پرس خانگی می‌خرید، اولین انتظاری که از آن دارید تولید بخار برای اتو کشی سریع و راحت است. اگر دستگاه اتوی شما بخار کافی تولید نکند، ممکن است چروک‌های عمقی لباس‌ها از بین نروند و مدت زمان زیادی را معطل بمانید تا کمی از چروک‌های ایجاد شده در پارچه‌ها کاسته شود. بخار نکردن اتو پرس، یک مشکل طبیعی نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر شما با دلیل کار نکردن بخار اتو پرس آشنا باشید، می‌توانید این مشکل را در منزل و بدون دردسر برطرف کنید. با ما همراه باشید تا شما را با علت بخار نکردن اتو پرس آشنا کنیم.

علت بخار نکردن اتو پرس چیست؟

یکی از قابلیت‌های مهم اتو پرس، بخار دهی منظم و دقیق برای اتو کشی حرفه‌ای است. اگر به هر دلیلی اتو پرس بخاردهی نداشته باشد، فقط با دمای بالا می‌توان پارچه‌ها را اتو کرد که معمولا اثربخشی مناسبی ندارد. علت بخار نکردن اتو پرس می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولا این مشکل به دلیل تنظیمات اشتباه دستگاه و یا خطاهای جایگذاری محفظه آب باشد. فقط در موارد محدودی مشکل جدی در اتو ایجاد شده و این اتفاق برای آن رخ می‌دهد. در ادامه به چند دلیل کار نکردن بخار در اتو پرس اشاره می‌کنیم.

  • کافی نبودن آب داخل مخزن اتو پرس
  • عدم اتصال درست مخزن آب به اتو پرس
  • مناسب نبودن درجه حرارت
  • رسوب گرفتن اتو پرس و خروجی‌های آن
  • عدم استفاده از اتو پرس برای مدت طولانی
  • نوسانات برق و مشکلات الکتریکی
  • مشکلات فنی در برد الکتریکی
  • پر شدن ظرفیت فیلتر رسوب گیر اتو پرس

علت بخار نکردن اتو پرس چیست؟

نحوه رفع مشکل بخار ندادن اتو پرس

رفع مشکل بخار ندادن اتو پرس در اکثر مواقع در منزل امکان‌پذیر است؛ اما اگر مشکل از برد دستگاه و سایر تجهیزات داخلی آن باشد، باید به یک تعمیرکار متخصص و باتجربه برای رفع این مشکلات مراجعه کنید. برای رفع این مشکلات، ابتدا باید عیب یابی انجام دهید تا متوجه شوید علت بخار نکردن اتو پرس چیست؟ پس از آن می‌توانید مشکل را مطابق با دستورالعمل‌های زیر برطرف کنید.

1. پر کردن آب داخل مخزن اتو

یکی از دلایل مهم و ساده‌ای که باعث می‌شود اتو پرس بخار نکند، خالی بودن مخزن داخل اتو است. اگر مدت زمان زیادی است که از اتو استفاده می‌کنید، ولی مخزن آن را پر نکرده‌اید، حتما آب داخل مخزن را بررسی کنید. مطمئن شوید که آب کافی در داخل مخزن اتو پرس وجود دارد.

2. اتصال درست مخزن آب به اتو

گاهی اوقات ممکن است دلیل بخار نکردن اتو پرس، اتصال نادرست مخزن آب در اتو باشد. در این صورت با وجود اینکه مخزن پر است، اما همچنان دستگاه بخار تولید نمی‌کند. حتما دستورالعمل سازنده اتو پرس را برای اتصال مخزن آب به اتو بررسی کنید تا مطمئن شوید که مخزن آب به درستی در جای خود قفل شده است و هیچ فاصله‌ای میان دستگاه و مخزن وجود ندارد.

3. پاکسازی اتو پرس

یک راه دیگر برای رفع مشکل بخار ندادن اتو پرس، پاکسازی آن است. ممکن است به دلیل استفاده از آب شهری، اتو پرس شما رسوب گرفته باشد و امکان خروج بخار از منافذ وجود نداشته باشد. بهتر است که از آب مقطر برای رفع این مشکل استفاده کنید. البته قبل از آن اتو را پاکسازی کنید. برای این کار لازم است که درون مخزن اتو پرس را با نسبت مساوی آب و سرکه سفید پر کنید. سپس اتو را در بالاترین درجه حرارت قرار داده و اجازه دهید تا بخار کند. اگر به مدت 20 الی 30 ثانیه اتوی خودتان را روشن نگه دارید، به طور کامل پاکسازی می‌شود.

4. عوض کردن فیلتر رسوب گیر

فیلتر رسوب گیر اتو پرس نقش بسیار مهمی را در جلوگیری از وارد شدن ذرات رسوب و کلسیم به داخل دستگاه دارد. اگر به هر دلیلی فیلتر پر شده بود، جریان آب وارد نمی‌شود و تولید بخار انجام نخواهد شد. از این رو لازم است که فیلتر دستگاه به صورت منظم بررسی شود و اگر نیاز به تمیزکاری داشت، آن را تمیز کرد. در غیر این صورت، می‌توان با عوض کردن فیلتر رسوب گیر مشکل را تا برطرف نمود.

5. تنظیم درجه حرارت

برای رفع مشکل فوری بخار نکردن اتو پرس لازم است که درجه حرارت اتو پرس را تنظیم کنید. گاهی اوقات به دلیل پایین بودن درجه حرارت اتو پرس، دستگاه قادر به تولید بخار نیست. از این رو درجه حرارت دستگاه را بررسی کنید و با تغییر آن مطمئن شوید که مشکل بخار نکردن اتوی شما مربوط به درجه حرارت آن نیست.

نحوه رفع مشکل بخار ندادن اتو پرس

چه موقع مشکل بخار نکردن اتو پرس جدی است؟

دلایل ذکر شده به عنوان بخار نکردن اتو می‌توانند بسیار رایج باشند. بسیاری از افراد به دلیل اینکه اطلاعاتی در مورد نحوه نگهداری از اتو پرس ندارند، تصور می‌کنند که با هر نوع آبی می‌توانند مخزن را پر کنند و یا حتی چندین ماه اتو پرس را به حال خود رها می‌کنند. این در حالی است که با خشک شدن آب داخل مخزن، لوله‌های دستگاه بسته می‌شوند و امکان خروج بخار از دستگاه به وجود نمی‌آید.

معمولا مشکل بخار نکردن این اتو زمانی جدی می‌شود که علاوه بر عدم خروج بخار، اتو نیز گرم نشود. در چنین شرایطی باید حتما وضعیت کلی دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قطعات الکتریکی مانند فیوز دستگاه سوخته باشند، اتو پرس داغ نمی‌شود و بخار نمی‌کند. از این رو باید به موقع اقدام به تعویض این قطعه کنید تا مشکل دستگاه برطرف شود. در برخی از مواقع نیز مشکل از خرابی ترموستات المنت حرارتی است که اجازه نمی‌دهد دمای اتو پرس برای تولید بخار به بهترین شکل تنظیم شود.

سخن پایانی

علت بخار نکردن اتو پرس هر چه که باشد برای شما دردسر ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید از اتو پرس برای اتو کشی سریع و حرفه‌ای استفاده کنید، باید مطمئن شوید که بخار به صورت یکنواخت از همه منافذ خارج می‌شود. اگر احساس می‌کنید که روی لباس‌های شما لکه‌های سفیدی دیده می‌شوند که مشابه با رسوب و گچه هستند، احتمال اینکه علت بخار نکردن اتوی شما، رسوب گرفتن منافذ باشد بسیار زیاد است. در غیر این صورت می‌توانید با توجه به نکات ذکر شده این مقاله، عیب یابی دقیق‌تر را انجام داده و مشکل را با 5 راه حل ذکر شده برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *