صدایی که حس زندگی می‌دهد
داستان اختراع و تاریخچه اتو؛ اولین اتوی جهان چه شکلی بود؟

داستان اختراع و تاریخچه اتو؛ اولین اتوی جهان چه شکلی بود؟

استفاده از گرما برای صاف کردن پارچه‌های مختلف به قرن‌ها قبل باز می‌گردد. زمانی که در کشور چین مردم در قبل از میلادی، از تابه‌های فلزی پر از زغال سنگ داغ برای از بین بردن چین و چروک‌های پارچه‌های خودشان استفاده می‌کردند؛ اما زمانی که صحبت از تاریخچه اتو می‌شود، منظور اتوهایی است که ساختار تقریبا مشابهی با اتوهای امروزی داشتند و به عنوان یک محصول در جهان برای صاف کردن چین و چروک‌های پارچه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اگر می‌خواهید داستان اختراع اتو را بدانید، همراه ما باشید تا سفری به دل تاریخ برای درک تاریخچه اتو داشته باشیم.

داستان اختراع اتو

در گذشته چینی‌ها و اروپایی‌ها از تابه‌های پر از زغال سنگ داغ و سنگ‌های براق و یا وسایل چوبی برای صاف کردن چین و چروک‌های پارچه استفاده می‌کردند. به مرور زمان نیاز مردم به استفاده از دستگاه‌هایی برای اتوکشی افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث پیدایش تاریخچه اتو شد. در سال 1580، جان لیلی اوفوس در انگلستان، اتویی را به نام اتوی تخت به بازار عرضه کرد که برای اولین بار توسط آهنگرها در قرون وسطی ساخته شد. این اتوها از جنس چدن بودند و توانستند بهترین وسیله برای صاف کردن چین و چروک‌های پارچه شناخته شود. در اواخر قرن نوزدهم و بیستم، این اتوها توانستند کمی پیشرفته‌تر شوند و با انواع مختلفی به بازار عرضه گردند. به طوری که انواع مختلفی از اتو تخت در بازار روی کار آمدند که هر کدام با چوب، زغال سنگ، اتانول، آتش، روغن، گاز طبیعی، گاز کاربید و حتی بنزین گرم می‌شدند.

اگرچه تاریخچه اتو از سال 1580 آغاز شد، اما اتوهای طراحی شده به دلیل اینکه روی آتش گرم می‌شدند، حرارت خودشان را به صورت مداوم نگه نمی‌داشتند. یک اتوی مناسب باید بتواند بیش از این مقدار گرمایش داشته باشد. علاوه بر این، اتوهای ساخته شده با چدن وزن بسیار سنگینی و در حدود 2 تا 4 کیلوگرم داشتند. دسته‌های فلزی به کار رفته در اتوها نیز باعث سوختگی و بروز مشکلات برای افراد مصرف کننده می‌شدند.

از همین جهت بود که در اوایل دهه 1870، یک زن جوان آمریکایی مبتکر، مری فلورانس پاتس، دسته‌های چوبی جداشدنی را برای اتوها طراحی و ثبت اختراع کرد. اختراعات معقول او در نمایشگاه جهانی نمایشگاه فیلادلفیا در سال 1876 و نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893 به نمایش گذاشته شد. در آن زمان اتوهای طراحی شده توسط مری فلورانس به عنوان محبوب‌ترین اتوهای در آمریکای شمالی، اروپا و حتی اقیانوس آرام جنوبی شناخته می‌شد.

پیشرفت در فناوری اتو در دهه‌های بعدی ادامه یافت تا جایی که اتو برقی در سال 1882 توسط Henry W. Seeley اختراع شد. این یک پیشرفت قابل توجه بود، اما همچنان کنترل گرما در این اتوها دشوار بود. به همین خاطر اتوهای کنترل شده با ترموستاتیک در دهه 1920 روی کار آمدند. اتوهای بخار با شارژ الکتریکی، شبیه به طرح‌های معاصر در دهه 1940 محبوب شدند.

داستان اختراع اتو

مخترع اتو که بود؟

اگر بخواهیم تاریخچه اتو را از زمانی که اتو برقی راه اندازی شد بشناسیم، باید به سراغ اولین مخترع اتو برقی در جهان برویم. اولین اتو برقی شناخته شده برای اتو کردن لباس‌ها در سال 1882 توسط هنری سیلی وایت اختراع شد. سیلی در 6 ژوئن 1882 طرح اتو برقی خود را به ثبت رساند. از آن زمان به بعد، اتوهای برقی متنوعی به بازار عرضه شدند که هر کدام امکانات و آپشن‌های مختلفی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دادند.

هنری سیلی وایت اولین مخترع اتو برقی در جهان بود که پس از آن مخترعان زیادی محصول تولید شده توسط آن را آپدیت کردند.

تصویر اولین اتو جهان

شاید برای بسیاری از شما جذاب باشد که علاوه بر تاریخچه اتو، تصویر اولین اتو جهان را نیز ببینید. در حالی که با یک سرچ ساده متوجه می‌شوید که اولین اتوهای جهان دارای تنوع زیادی بودند، اما طبق تاریخچه اتو می‌توان متوجه شد که اولین اتو در جهان که در واقعیت تحت عنوان اتو برای صاف کردن پارچه‌ها شناخته می‌شد، یک اتوی تمام چدن بود. هم دسته‌ها و هم بدنه این دسته از اتوها به صورت کاملا چدنی طراحی شده بودند. یک دسته کوچک در این اتوها به کار گرفته شده که ضمن فراهم کردن زیبایی، توانسته امکان اتوکشی راحت را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

این دسته از اتوها با ریختن زغال داغ و یا سایر محصولات گرمایشی کار می‌کردند؛ اما عیب اصلی آن‌ها این بود که دسته فلزی متصل به آن‌ها نیز خیلی زود گرم می‌شد. به همین خاطر نسل بعدی اتوهای جهان با دسته‌های چوبی طراحی شدند که هم سایز بزرگ‌تری داشتند، هم به دلیل داشتن دسته‌های چوبی می‌توانستند راحتی بیشتری را فراهم آورند. خلاصه بگوییم که بهترین اتوهای جهان بدون هیچ سیستم الکتریکی کار می‌کردند، اما در آن زمان به نوبه خودشان بهترین بودند.

اولین اتوی جهان در قرون وسطی و با کمک تمان چدن طراحی شد که دارای بدنه و دسته کاملا چدنی و وزن بسیار زیادی بود.

تصویر اولین اتو جهان

پیشرفت ساخت اتو از گذشته تا کنون

با نگاهی بر تاریخچه اتو می‌توان متوجه شد که از همان ابتدای روی کار آمدن اتوهای کوچک و جمع و جور فلزی چدنی، بسیاری از مخترعان در تلاش بودند که طرحی بهتر برای اتوها ایجاد کنند. از همین جهت هر چند سال یکبار طرح‌های جدیدتری و بهتری برای اتوها به وجود آمدند که ضمن ایجاد طراحی بی نظیر، توانستند نیازهای مصرف کنندگان را برطرف کنند. کم کم با روی کار آمدن اتوهای برقی، دیگر خبری از اتوهای سنگین فلزی قدیمی نبود.

پس از گذشت چندین سال، مخترعان متوجه شدند که اتو صرفا با دمای بالا نمی‌تواند اتوکشی لباس‌ها را به بهترین شکل انجام دهد. به همین خاطر به آن آپشن‌های دیگری از جمله بخار اضافه کردند و تا به امروز نیز اتو بخار به عنوان بهترین اتوهای موجود در بازار شناخته می‌شود. کم کم مخزن اتوهای کوچک بزرگ‌تر شد و اتوهایی تحت عنوان اتو پرس و اتو مخزن دار به بازار عرضه شدند که امکانات بسیار زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

جمع بندی

برای جمع بندی تاریخچه اتو باید بگوییم که اتوکشی از سال‌ها قبل از میلاد روی کار آمده بود و مردم از تابه‌های پر از زغال داغ، پارچه‌های خود را صاف می‌کردند. کم کم اتوهای فلزی با گرمایش داخلی روی کار آمدند و سال‌ها بعد اتوهای برقی بدون نیاز به گرمایش داخلی، جای خود را به اتوهای تمام فلز دادند. داستان اختراع اتو بسیار جالب است و نشان می‌دهد که این اتوهای کنونی که در بازار مورد استفاده قرار می‌دهیم، پس از چندین سال تلاش روی کار آمده‌اند. همچنان اتوها پیشرفت می‌کنند و برندهای مطرحی مانند برند جانتک تلاش می‌کنند تا بهترین اتوهای بخار را به مشتریان خود عرضه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *