صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
ژتون چرخ خیاطی چیست؟ + کاربرد، انواع و نحوه نصب آن را بشناسید!

ژتون چرخ خیاطی چیست؟ + کاربرد، انواع و نحوه نصب آن را بشناسید!

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که چطور دوخت و دوزهای متنوع و طرح‌دار روی انواع پارچه زده می‌شوند؟ کدام قطعه در چرخ خیاطی است که می‌تواند این دوخت‌ها را به صورت تمیز و منظم ایجاد کند؟ ژتون چرخ خیاطی، نام قطعه‌ای است که می‌تواند برای ایجاد دوخت‌ها با طرح‌های متنوع در انواع چرخ‌های خیاطی مورد استفاده قرار گیرد. ژتون‌ها در واقع قطعات پلاستیکی دیسکی شکل هستند که با رنگ بندی و طرح‌های مختلف در بازار موجودند. این قطعات روی برخی از انواع چرخ‌های خیاطی نصب می‌شوند و امکان دوخت و دوز با طرح‌های متنوع را فراهم می‌کنند.

ژتون چرخ خیاطی چیست؟

ژتون چرخ خیاطی یک صفحه دایره‌ای شکل است که با پلاستیک خشک باکیفیت ساخته می‌شود. این قطعه دارای قطر تقریبی حدود 4 سانتی متر و ضخامت 5 میلی است. در وسط ژتون یک استوانه با همین جنس و به طور 1.5 سانتی متر و شعاع 5 میلی متر قرار دارد. این قطعه می‌تواند برای دوخت و دوز با طرح‌های متنوع روی پارچه مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، این دیسک‌ها وظیفه به حرکت در آوردن چرخ دنده‌های متصل به پایه سوزن را دارند و باعث ایجاد دوخت‌های بسیار متنوعی روی پارچه‌ها خواهند شد. برخی از مدل‌های چرخ خیاطی به صورت فابریک روی خود ژتون دارند؛ اما بعضی از مدل‌ها نیز بدون ژتون هستند، ولی امکان نصب ژتون را فراهم می‌کنند.

ژتون یک قطعه پلاستیکی مشابه با دیسک در چرخ خیاطی است که چرخ دنده‌های متصل به پایه سوزن را به حرکت در می‌آورد و می‌تواند باعث ایجاد دوخت متنوع و طرح دار روی انواع پارچه شود.

انواع ژتون چرخ خیاطی

روی تمامی ژتون‌های چرخ خیاطی موجود در بازار یک طرح اختصاصی درج شده است که نشان می‌دهد در صورت نصب آن روی چرخ خیاطی، می‌توان چه نوع دوختی را با این دیسک اجرا کرد. فارغ از طرح ژتون‌های چرخ خیاطی، آن‌ها از نظر رنگ به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. کارایی ژتون‌های چرخ خیاطی با رنگ‌های متنوع با هم تفاوتی ندارد، اما کشور سازنده این محصولات با هم متفاوت است. از این رو افرادی که به دنبال خرید ژتون با کشور مبدا خاص هستند، حتما باید به رنگ این قطعه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

  • ژتون قرمز چرخ خیاطی در کشور ژاپن تولید می‌شود و در بسته بندی 4 تایی به فروش می‌رود.
  • ژتون مشکی چرخ خیاطی یکی دیگر از انواع ژتون‌های موجود در بازار بوده که به رنگ مشکی و در کشور ژاپن تولید شده است. این نوع ژتون در بسته بندی 24 تایی به فروش می‌رود.
  • ژتون آبی چرخ خیاطی به صورت جداگانه و با همین رنگ تولید می‌شود. این نوع ژتون ساخت کشور ژاپن و پاکستان است.
  • ژتون زرد نوع دیگری از ژتون‌های چرخ خیاطی است که برای چرخ خیاطی مدل 808A و 802A مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ژتون در بسته بندی 4 تایی به بازار عرضه می‌شود. ژتون زرد مناسب افرادی است که به دنبال به روزترین مدل‌های دوخت برای انواع پارچه هستند.

از نظر رنگ بندی می‌توان ژتون‌های چرخ خیاطی را به 4 دسته قرمز، مشکی، آبی و زرد تقسیم بندی کرد که هر کدام توسط کشور خاصی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

ژتون چرخ خیاطی چیست؟

کاربرد ژتون در چرخ خیاطی

ژتون چرخ خیاطی به دلیل اینکه امکان دوخت و دوز را با طرح‌های متنوع و تزئینی فراهم می‌کند، کاربردهای مهمی را در صنعت خیاطی دارد. به گونه‌ای که می‌توان از آن برای موارد زیر استفاده نمود:

  • دوخت انواع لباس: برای دوخت انواع لباس و ایجاد طرح‌های جذاب روی لباس‌های مجلسی، مانتوهای زنانه و … می‌توان از ژتون چرخ خیاطی استفاده کرد.
  • گلدوزی: در صورت نیاز به اجرای گلدوزی با طرح‌های دلخواه و جذاب، می‌توان از ژتون‌های چرخ خیاطی مناسب استفاده کرد تا گلدوزی‌ها را با طرح‌های مختلف روی لباس ایجاد نمود.
  • تکه دوزی و پس دوزی: برای تکه دوزی تزئینی و پس دوزی نیز می‌توان از ژتون‌های چرخ خیاطی با طرح‌های متنوع استفاده نمود.
  • زیپ دوزی: می‌توان زیپ انواع لباس‌ها را با ژتون‌های مناسب دوخت تا امکان باز و بسته کردن لباس به لطف این زیپ‌ها بهبود پیدا کند.

نحوه نصب و جایگذاری ژتون در چرخ‌های خیاطی

برای نصب ژتون در چرخ خیاطی لازم است که ابتدا اطمینان پیدا کنید که چرخ خیاطی شما قابلیت نصب این قطعه را دارد. در غیر این صورت عملا نصب این قطعه روی چرخ خیاطی شما امکان‌پذیر نیست. برای نصب ژتون روی چرخ خیاطی لازم است که قطعه ژتون را با دقت روی محور چرخ خیاطی قرار دهید و آن را با پیچ‌های موجود در دستگاه بچسبانید. مطمئن شوید که ژتون به درستی روی چرخ خیاطی شما نصب شده است تا بتواند در هنگام چرخش چرخ دنده به درستی کار خود را انجام دهد.

برای استفاده از ژتون نصب شده در چرخ خیاطی قدیمی و جدید خود لازم است که ابتدا چرخ خیاطی را روشن کنید و مطمئن شوید که دستگاه به درستی کار می‌کند. قبل از شروع دوخت، تنظیمات مورد نیاز را برای دوخت و دوز انجام دهید. طول، عرض و سرعت دوخت را به طور دقیق بررسی کنید. سپس با کمک دسته کنترل موجود در چرخ خیاطی، ژتون را به صورت مداوم و مطلوب حرکت دهید. در هنگام دوخت باید اطمینان حاصل کرد که ژتون روی پارچه قرار دارد و دوخت را در یک جهت و با دقت انجام خواهد داد.

نصب ژتون در چرخ خیاطی برای ایجاد دوخت‌هایی با نظم و سرعت بالا و کاهش زمان تولید انواع لباس‌ها و محصولات پارچه‌ای با طرح‌های جذاب، بسیار مفید است.

نحوه نصب و جایگذاری ژتون در چرخ‌های خیاطی

جمع بندی

ژتون چرخ خیاطی یکی از قطعات مهمی است که می‌تواند روی انواع چرخ خیاطی دستی و اتوماتیک نصب شود و عملکرد مهمی را از خود نشان دهد. این قطعه پلاستیکی و دیسکی شکل، طرح دوخت‌های متنوعی را عرضه می‌کند و همین موضوع کارایی آن را چندین برابر بهبود خواهد بخشید. از ژتون‌های چرخ خیاطی برای دسترسی به دوخت‌های جذاب در رنگ بندی‌های متنوع استفاده می‌کنند. برخی از انواع چرخ‌های خیاطی موجود در بازار به صورت فابریک دارای ژتون هستند و برخی دیگر نیز امکان نصب ژتون را فراهم می‌کنند. اگر نیاز به دوخت تزئینی انواع پارچه‌ها را دارید، می‌توانید از چرخ‌های خیاطی تولید شده توسط برند جانتک استفاده کنید که ضمن داشتن کارایی فوق العاده، کیفیت حداکثری را به همراه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *