صدایی که حس زندگی می‌دهد
8 علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی + روش رفع مشکل برای هر کدام

8 علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی + روش رفع مشکل برای هر کدام

هیچ کس دوخت ندارد هنگام خیاطی با مشکل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی مواجه شود. پس اگر با این مشکل مواجه شده‌اید، به شما حق می‌دهیم که کلافه شده باشید و بخواهید هر چه سریع‌تر علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی را درک کنید. دلایل زیادی می‌توانند باعث بروز مشکل نخ پاره کردن چرخ خیاطی شوند که البته بسیاری از آن‌ها توسط شما و با یک سری تنظیمات ساده قابل رفع هستند. اگر این مشکل در چرخ خیاطی دستی شما نگران کننده شده است، همراه ما باشید تا شما را با علت‌های بروز این مشکل آشنا کنیم.

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی چیست؟

نخ پاره کردن چرخ خیاطی علاوه بر اینکه می‌تواند برای شما در حین دوخت و دوز مشکل ایجاد کند، باعث صدمه به پارچه نیز خواهد شد. علاوه بر این، سرعت دوخت و دوز شما پایین می‌آید و مجبور می‌شوید که هر چند دقیقه یکبار، چرخ خیاطی خودتان را نخ کنید. برای رفع مشکل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی، باید در ابتدا با علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی آشنا شوید که در ادامه مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد آن با شما صحبت کنیم.

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی می‌تواند مربوط به تنظیمات نادرست چرخ خیاطی و کشش نخ و یا خرابی و فرسودگی نخ‌های استفاده شده باشد.

1. خرابی و فرسودگی قرقره چرخ خیاطی

قرقره چرخ خیاطی بخشی است که نخ‌ها را دور خود قرار می‌دهد. اگر به هر دلیلی قرقره ناسالم باشد و شیارهایی روی آن ایجاد شود، نخ با تماس با این شیارها، دچار پارگی می‌شود.

رفع مشکل: حتما قبل از شروع کار با چرخ خیاطی، قرقره را بررسی کنید و اگر قرقره ناسالم است، آن را تعویض کنید.

2. پوسیده شدن نخ ها

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی ممکن است به واسطه عملکرد نامناسب چرخ نباشد. بلکه نخ‌های استفاده شده کیفیت پایینی داشته باشند. اگر مدت زمان زیادی است که از یک نخ استفاده نکرده‌اید، احتمالا کیفیت خود را از دست داده است.

رفع مشکل: برای بررسی کیفیت نخ ابتدا خودتان با دست آن را بکشید. اگر نخ به راحتی پاره می‌شود، هیچ گاه آن را در چرخ خیاطی قرار ندهید و نخ باکیفیت‌تر بخرید.

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی چیست؟

3. تنظیم نبودن میزان کشش نخ

اگر درجه چرخ خیاطی تنظیم نباشد، میزان کشش نخ نیز به درستی تنظیم نخواهد شد و نخ پاره می‌شود. تنظیم نبودن میزان کشش نخ می‌تواند باعث شل دوختن چرخ خیاطی نیز شود.

رفع مشکل: بسته به نوع دوخت و ژتون استفاده شده و همچنین نوع پارچه، میزان کشش نخ را بین 2 تا 3 تعیین کنید. می‌توانید از دفترچه راهنمای چرخ خیاطی نیز کمک بگیرید.

4. نخ کشی اشتباه

شایع‌ترین علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی، نخ کشی اشتباه است. متاسفانه بسیاری از شما بدون اینکه آگاهی در مورد نحوه نخ کشی چرخ خیاطی خودتان داشته باشید، این کار را انجام می‌دهید و انتظار دارید که چرخ خیاطی شما نیز به صورت صحیح کار کند. اگر نخ کشی اشتباه انجام داده باشید، معمولا در هنگام دوخت معمولی دچار مشکل و پاره شدن نخ نخواهید شد. ولی اگر از برخی از ژتون‌های خاص برای دوخت و دوز استفاده کنید، احتمال پاره شدن نخ بیشتر می‌شود.

رفع مشکل: برای رفع این مشکل لازم است که دفترچه چرخ خیاطی خودتان را مطالعه کنید و مطابق با دستورالعمل ذکر شده، فرآیند نخ کشی را انجام دهید.

5. استفاده از سوزن نامناسب

سوزن چرخ خیاطی تاثیر بسیار زیادی روی دوخت و دوز باکیفیت و بدون نقص دارد. حساسیت انتخاب سوزن مناسب برای چرخ خیاطی به قدری زیاد است که توصیه می‌شود حتما سوزن‌های باکیفیت و با دوام که توسط برندهای معتبر تولید شده‌اند، تهیه کنید. سوزن‌های ارزان قیمت دارای کیفیت پایینی هستند و همین ویژگی آن‌ها باعث شده تا کیفیت دوخت با کمک این سوزن‌ها پایین بیاید.

رفع مشکل: بهترین راه برای رفع این علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی این است که یک سوزن باکیفیت را جایگزین سوزن قدیمی و بی کیفیت نصب شده روی چرخ خیاطی کنید.

6. سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی می‌تواند به دلیل تنظیمات نادرست ماکو باشد. سفت شدن بیش از حد نخ در ماکو می‌تواند باعث جمع شدن نخ در زیر پارچه شود و این موضوع فشار زیادی را به نخ وارد می‌کند. اگر ضخامت نخ پایین باشد، به راحتی در اثر سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو پاره می‌شود.

رفع مشکل: برای رفع مشکل سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو، باید پیچ ماکو را به درستی تنظیم کنید. برای این کار باید با دست نخ ماسوره را بگیرید و در ماکو قرار دهید. سپس نخ را حرکت دهید تا میزان کشش نخ را بررسی کنید. اگر ماکو در حین حرکت دادن کمی تکان بخورد، میزان کشش نخ مناسب است. اگر بیش از حد تکان بخورد، یعنی پیچ ماکو بیش از حد شل است و اگر اصلا تکان نخورد، پس ماکو سفت شده است.

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی چیست؟

7. عدم روغن کاری چرخ خیاطی

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی می‌تواند به واسطه عدم روغن کاری و سرویس چرخ خیاطی باشد. عدم استفاده از روغن در چرخ خیاطی باعث افزایش اصطکاک بین قطعات و تولید گرما شده و باعث پاره شدن نخ و آسیب دیدگی در فرآیند دوخت و دوز خواهد شد.

رفع مشکل: به سرویس چرخ خیاطی اهمیت بدهید و مطابق با دستورالعمل روغن کاری، اجزای مختلف چرخ خیاطی را به صورت منظم روغن کاری کنید.

8. عدم سرویس و تمیزکاری چرخ خیاطی

ممکن است علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی به عدم سرویس و تمیزکاری آن بازگردد. آلوده بودن قطعات چرخ خیاطی، فرسوده شدن قطعات و شل بودن پیچ‌ها باعث بروز مشکل در حین دوخت و دوز خواهد شد.

رفع مشکل: در خانه تمیزکاری چرخ خیاطی را به صورت منظم و با تجهیزات مناسب انجام دهید. برای سرویس چرخ خیاطی نیز می‌توانید هر 6 ماه یا 1 سال یکبار چرخ خیاطی را نزد تعمیرکاران متخصص ببرید.

با سرویس چرخ خیاطی به صورت منظم، اصطکاک در قطعات و فرسودگی آن‌ها به حداقل می‌رسد و طول عمر چرخ خیاطی خود را افزایش می‌دهید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی صحبت کردیم. با سرویس منظم چرخ خیاطی و بررسی نخ و قرقره به کار رفته تا حد زیادی می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. چرخ‌های خیاطی باکیفیت به دلیل قطعات مناسبی که دارند، می‌توانند دوخت سریع‌تر و بدون مشکلی را برای شما به وجود آورند. شما می‌توانید از برند جانتک که بهترین قیمت چرخ خیاطی را به شما ارائه می‌کند، چرخ خیاطی‌های باکیفیت را بخرید و مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *