صدایی که حس زندگی می‌دهد
علت شل دوختن چرخ خیاطی چیست؟ (8 دلیل رایج) + نحوه رفع

علت شل دوختن چرخ خیاطی چیست؟ (8 دلیل رایج) + نحوه رفع

زمانی که پارچه را زیر سوزن قرار می‌دهید و چرخ خیاطی را برای دوخت و دوز سریع خودتان آماده کنید، احتمالا آخرین چیزی که از چرخ خیاطی انتظار دارید، شل دوختن است! اما به هر حال این اتفاق ممکن است برای همه شمایی که در حال استفاده از چرخ خیاطی هستید، رخ بدهد و چاره‌ای به غیر از بررسی وضعیت چرم خیاطی و علت شل دوخت چرخ خیاطی نیست. دلایل زیادی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند که اگر آن‌ها را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید به رفع این مشکل بپردازید. فراموش نکنید که شل دوختن چرخ خیاطی باید قبل از دوخت هر نوع لباس و پارچه‌ای رفع شود؛ در غیر این صورت درزهای دوخته شده با یک اشاره باز می‌شوند و کیفیت دوخت بسیار پایین می‌آید.

منظور از شل دوختن چرخ خیاطی

شل دوختن چرخ خیاطی به وضعیتی گفته می‌شود که نخ‌های زیر و رو به یکدیگر متصل نمی‌شوند و دوخت به اصطلاح شل است و استحکام کافی را ندارد. عدم پایداری دوخت پارچه می‌تواند مشکلات زیادی را در هنگام دوخت و دوز به وجود آورد و باعث آسیب به پارچه‌های شما نیز شود.

علت شل دوختن چرخ خیاطی می‌تواند شامل تنظیمات نادرست چرخ خیاطی و یا استفاده از سوزن و نخ نامناسب باشد که باید حتما همه موارد را تک به تک بررسی کنید.

علت شل دوختن چرخ خیاطی چیست؟

علت شل دوختن چرخ خیاطی و عدم وجود استحکام کافی دوخت در این چرخ‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در واقع یک علت مشخص برای بروز این اتفاق وجود ندارد و عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد دوخت شل و نامناسب توسط چرخ خیاطی شوند. برای اینکه علت شل دوختن چرخ خیاطی را متوجه شوید، با ما همراه باشید تا رایج‌ترین آن‌ها را بیان کنیم.

منظور از شل دوختن چرخ خیاطی

1. تنظیم نادرست ماکو

مهم‌ترین علت شل دوختن چرخ خیاطی می‌تواند تنظیم نبودن ماکو باشد. اگر پیچ ماکو به درستی تنظیم نباشد، کشش نخ نیز دچار مشکل شده و عملا دوخت شما شل می‌شود. ماکو یکی از وسایل مهم در چرخ خیاطی محسوب می‌شود که با جای دادن ماسوره در درون خود می‌تواند میزان کشش نخ را تنظیم کند. تنظیم ماکو بسیار ساده است و شما می‌توانید پس از قرار دادن ماسوره درون ماکو، نخ را در شیار آن قرار دهید و با کمک پیچ گوشتی آن را تنظیم کنید تا میزان کشش نخ نیز تنظیم شود.

2. نخ کردن اشتباه ماسوره

علت شل دوختن چرخ خیاطی می‌تواند به نخ کردن اشتباه ماسوره باز گردد. بسیاری از شما به دلیل اینکه حوصله کافی برای نخ کردن ماسوره ندارید، این کار را بدون دقت و حوصله انجام می‌دهید. این موضوع می‌تواند تاثیر بدی روی کیفیت دوخت چرخ خیاطی شما داشته باشد و باعث شل دوختن نیز شود.

3. خارج شدن نخ از فنر چرخ خیاطی

خارج شدن نخ از داخل فنر می‌تواند باعث شل دوختن نخ شود. اگر نخ به درستی از داخل فنر عبور نکرده باشد، دوخت شل شده و کیفیت آن بسیار پایین می‌آید.

4. تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

علت شل دوختن چرخ خیاطی می‌تواند تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی باشد. در چرخ‌های خیاطی در قسمت بالاتر از پایه دوخت، یک درجه برای تنظیم میزان کشش نخ وجود دارد که می‌توانید با چرخاندن آن به سمت چپ و راست میزان کشش نخ را مشخص کنید. هر چقدر کشش نخ بهتر تنظیم شود، دوخت نیز استحکام بهتری خواهد داشت. اگر کشش نخ کم باشد، دوخت سفت نمی‌شود. در نتیجه بخیه‌هایی که روی پارچه زده می‌شوند، شل و نامنظم خواهند بود.

5. شل بودن پیچ‌های چرخ خیاطی

ممکن است علت شل دوختن چرخ خیاطی مربوط به شل بودن پیچ‌های چرخ خیاطی باشد. اگر نخ به خوبی سفت نشده باشد، بخیه‌هایی که روی پارچه زده می‌شود شل است و این موضوع به دلیل شل بودن پیچ‌ها است. پیچ‌های چرخ خیاطی را بررسی کنید و اگر شل هستند آن‌ها را سفت کنید تا کشش نخ نیز به درستی تنظیم شود.

6. کثیف بودن مسیر نخ کشی

گاهی اوقات مشکل شل دوختن چرخ خیاطی به مسیر نخ کشی باز می‌گردد. اگر بین پولک‌های چرخ خیاطی آلودگی وجود دارد، باید حتما این آلودگی‌ها را برطرف کنید. همچنین ممکن است تکه‌هایی از نخ در مسیر نخ کشی وجود داشته باشند که می‌توانید آن‌ها را با ابزارهای مناسب جدا کنید تا هیچ مواد اضافی در چرخ خیاطی وجود نداشته باشند.

7. نخ کردن اشتباه سوزن

نخ کردن سوزن به اندازه تنظیم کشش نخ و ماسوره مهم است. اگر سوزن را به درستی نخ نکنید، دوخت شما نامنظم و شل خواهد بود. باید بررسی کنید که آیا نخ می‌تواند از قسمت‌های درست سوزن عبور کند یا خیر؟ همچنین محل قرارگیری سوزن را نیز مشخص کنید. نخ شدن صحیح سوزن و قرارگیری درست سوزن در جای مناسب برای حفاظت از چرخ خیاطی شما بسیار مهم خواهد بود.

8. استفاده از سوزن بی کیفیت

شاید علت شل دوختن چرخ خیاطی شما، استفاده از سوزن بی کیفیت باشد. سوزن‌های چرخ خیاطی دارای انواع مختلفی‌اند و باید بسته به ضخامت و نوع پارچه هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. استفاده از سوزن‌های بی کیفیت و نامناسب می‌تواند دلیل احتمالی بروز مشکل شل دوختن چرخ خیاطی باشد.

برای رفع شل دوختن چرخ خیاطی چه کنیم؟

برای رفع شل دوختن چرخ خیاطی چه کنیم؟

برای رفع شل دوختن چرخ خیاطی باید ابتدا علت بروز این مشکل را تشخیص دهید. سپس با توجه به علت شل دوختن چرخ خیاطی، قدم‌های بعدی را بردارید. معمولا با تنظیم کشش نخ بالایی و پایینی، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. سپس به سراغ ماسوره و ماکو بروید و نحوه نخ شدن آن‌ها را بررسی کنید. حتما نخ و سوزن چرخ خیاطی مناسب پارچه را انتخاب کنید و اگر نخ به درستی از فنر چرخ خیاطی عبور نکرده است، مشکل را برطرف کنید. در نهایت با سرویس چرخ خیاطی و یا کمک گرفتن از تعمیرکار، می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

رایج‌ترین علت شل دوختن چرخ خیاطی دستی و نو، تنظیم نبودن درجه کشش نخ است. حتما با کمک درجه قابل تنظیم، میزان کشش نخ را به بهترین شکل تنظیم کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به علت شل دوختن چرخ خیاطی اشاره کردیم. اگر با این مشکل مواجه هستید، حتما نخ کردن ماسوره، ماکو، تمیزی مسیر نخ کشی و درجه کشش نخ را بررسی کنید. همچنین با بررسی دفترچه راهنمای این چرخ‌های خیاطی می‌توانید تا حد زیادی مشکل را برطرف نمایید. در صورتی که قصد استعلام قیمت چرخ خیاطی و خرید بهترین مدل‌های این وسیله خانگی را دارید، می‌توانید از طریق سایت جانتک بهترین مدل‌های چرخ خیاطی خانگی را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *