صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
چگونه چرخ خیاطی را در منزل سرویس کنیم؟

چگونه چرخ خیاطی را در منزل سرویس کنیم؟

سرویس چرخ خیاطی در منزل یکی از اقداماتی است که می‌توانید برای افزایش عمر مفید چرخ خیاطی خانگی خودتان انجام دهید. بسیاری از افراد به این موضوع بی توجه هستند و همین اتفاق باعث می‌شود تا طول عمر چرخ خیاطی آن‌ها به شدت پایین بیاید. برای اینکه بتوانید چرخ خیاطی را به صورت منظم، اصولی و در عین حال بدون آسیب سرویس کنید، نیاز به رعایت یک سری نکات ساده خواهید داشت. در ادامه مقاله قصد داریم بهترین راهنمای سرویس چرخ خیاطی در منزل را به شما ارائه کنیم.

نحوه سرویس چرخ خیاطی در منزل

هر یک از لوازم برقی موجود در منزل شما نیاز به سرویس و نگهداری اصولی دارند. با بالا رفتن قیمت تعمیرات و خرید مجدد لوازم برقی، بسیار مهم است که افراد با نحوه سرویس چرخ خیاطی در منزل آشنایی داشته باشند تا از آسیب به قطعات داخلی جلوگیری کنند. اگر مبتدی هستید و نمی‌دانید که چطور چرخ خیاطی خود را سرویس کنید، می‌توانید از مراحل زیر کمک بگیرید.

سرویس چرخ خیاطی در منزل با مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه تمیزکاری داخلی چرخ خیاطی و حذف پرز و آلودگی‌ها و روغن کاری انجام می‌شود.

مرحله 1: چرخ خیاطی را از برق بکشید و نخ را بیرون بیاورید

در اولین گام لازم است که چرخ خیاطی خودتان را از برق بیرون بکشید. اگر می‌خواهید نخ را از چرخ خیاطی بیرون بکشید، باید نخ را به سمت جلو بکشید. دیسک‌های کششی که در چرخ خیاطی وجود دارند، ممکن است در اثر کشیدن نخ به سمت عقب آسیب ببینند و باعث پرز دادن نیز شوند.

مرحله 2: سوزن را از دستگاه خود خارج کنید

گام دوم برای سرویس چرخ خیاطی در منزل، خارج کردن سوزن از دستگاه است. سوزن‌های چرخ خیاطی معمولا دارای یک پیچ هستند که سوزن را در جای مناسب نگه می‌دارد. باید آنقدر این پیچ را باز کنید تا سوزن به طور کامل شل شود. دقت کنید که سوزن نباید داخل دستگاه چرخ خیاطی شما بیفتد. چون در این صورت احتمالا مجبور می‌شوید که برای خارج کردن آن دستگاه را به تعمیرگاه ببرید.

مرحله 3: صفحه کلید را بردارید

در گام بعدی برای سرویس چرخ خیاطی در منزل لازم است که صفحه اصلی چرخ خیاطی را بردارید. پیچ‌هایی روی صفحه وجود دارند که صفحه را در جای خودشان ثابت نگه می‌دارند. ابتدا پیچ‌ها را با کمک پیچ گوشتی مناسب باز کنید و در جایی قرار دهید تا هیچ وقت آن‌ها را گم نکنید. حالا صفحه چرخ خیاطی را بردارید تا قطعات داخلی قابل مشاهده باشند.

نحوه سرویس چرخ خیاطی در منزل

مرحله 4: جعبه ماسوره را بیرون بیاورید

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که می‌توانند ماسوره چرخ خیاطی را همان جایی که هست تمیز کنند و نیازی به خارج کردن آن ندارند. اما باید باور کنید که مقدار زیادی پرز و آلودگی در پشت ماسوره وجود دارند که می‌توانند برای دستگاه چرخ خیاطی شما مضر باشند. بنابراین، بسیار مهم است که در هنگام سرویس چرخ خیاطی در منزل، ماسوره را از دستگاه خارج کنید. نحوه جدا کردن ماسوره از چرخ خیاطی بسته به نوع چرخ خیاطی ممکن است متفاوت باشد. برخی از جعبه‌های ماسوره به صورت افقی و برخی دیگر به صورت عمودی هستند. معمولا می‌توان با کمی تکان دادن ماسوره به طرفین آن را به سمت بیرون کشید؛ ولی هیچ گاه فشار زیادی را به ماسوره وارد نکنید، چون ممکن است آسیب ببیند.

مرحله 5: پرز و گرد و غبار را پاک کنید

برای اینکه چرخ خیاطی شما همیشه سالم بماند باید به تمیزی داخلی آن توجه داشته باشید. پرز و گرد و غباری که پشت ماسوره چرخ خیاطی وجود دارند، می‌توانند فاجعه به باور آورند. بنابراین، برای سرویس چرخ خیاطی لازم است که از محصولاتی استفاده کنید که پرز و گرد و غبار را به طور کامل خارش می‌کنند. می‌توانید از گوش پاک کن و یا ابزارهای مخصوص کمک بگیرید و پرز را از داخل چرخ خیاطی بردارید. حال نوبت به تمیز کردن ماسوره و قاب آن می‌رسد. به آرامی تجهیزات مورد نظر خودتان را در اطراف ماسوره بکشید. هر جایی که امکان فرو بردن برس‌های ریز وجود دارد، این کار را انجام دهید تا کلیه پرزها از داخل چرخ خیاطی پاک شوند.

برای تمیز کردن فضای داخلی چرخ خیاطی و بیرون آوردن پرزها و آلودگی‌ها، هرگز به دستگاه چرخ خیاطی ضربه نزنید. چرا که این کار باعث می‌شود پرزها به عمق دستگاه وارد شوند و به سایر قسمت‌های آن نیز آسیب وارد کنند.

مرحله 6: روغن کاری چرخ خیاطی را انجام دهید

برای اینکه سرویس چرخ خیاطی در منزل شما به درستی انجام شود، از روغن کاری غافل نشوید. اگرچه برخی از چرخ‌های خیاطی جدیدتر به ادعای تولید کنندگان خود روان شونده هستند، اما اگر بتوانید روغن کاری چرخ خیاطی را به صورت دقیق انجام دهید، هیچ نگرانی از بابت آسیب به قطعات داخلی نخواهید داشت. گرما از اصطکاک قطعات متحرک آزاد می‌شود و می‌تواند خطرات جدی را برای چرخ خیاطی شما به همراه داشته باشد. قطعاتی از چرخ خیاطی شما که نیاز به روغن کاری دارند را روغن کاری کنید تا مطمئن شوید که کمترین اصطکاک را در چرخ خیاطی شما تولید می‌کنند.

نحوه سرویس چرخ خیاطی در منزل

روغن کاری چرخ خیاطی نباید برای قطعاتی مانند تسمه چرخ خیاطی، لامپ چرخ خیاطی و تسمه سیاه انجام شود؛ چون باعث آسیب به این قطعات و دود کردن لامپ چرخ خیاطی خواهد شد.

مرحله 7: از چرخ خیاطی استفاده کنید

بعد از سرویس چرخ خیاطی و تمیز کردن فضای داخلی آن، لازم است که مجددا قطعات را در جای خود قرار دهید. ابتدا قاب ماسوره را داخل دستگاه چرخ خیاطی قرار دهید. سپس صفحه کلید (صفحه رویی) چرخ خیاطی را در مکان مناسب سفت کنید. سوزن جدید خودتان را به صورت ایمن در دستگاه قرار دهید. در نهایت چرخ خیاطی را نخ کنید و شروع به دوخت و دوز نمایید. ابتدا روی یک پارچه تست، دوخت و دوز را تا 2 الی 3 دقیقه انجام دهید تا مطمئن شوید که همه قطعات داخل چرخ خیاطی با روغن روانکاری شده‌اند.

جمع بندی

سرویس چرخ خیاطی در منزل یکی از راه‌های ساده برای نگهداری بهتر از چرخ خیاطی و جلوگیری از آسیب به آن است. این کار با کمک تمیزکاری و روغن کاری ساده انجام می‌شود. شاید بتوانید هر 8 الی 10 ماه یکبار سرویس چرخ خیاطی دستی خودتان را در منزل انجام دهید و از تاثیری که روی دوخت و دوز و سرعت آن می‌گذارد، بهره مند شوید. کیفیت خود چرخ خیاطی تاثیر زیادی روی دوام و کارایی آن خواهد داشت. شما می‌توانید از طریق سایت جانتک، بهترین چرخ‌های خیاطی موجود در بازار را با قدرت بالا خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *