صدایی که حس زندگی می‌دهد
معرفی ۸ نوع سوزن چرخ خیاطی + راهنمای انتخاب سایز

معرفی ۸ نوع سوزن چرخ خیاطی + راهنمای انتخاب سایز

یکی از انواع تجهیزاتی که باید در چرخ خیاطی به صورت مناسب استفاده شود تا عملکرد آن را تضمین کند، سوزن است. انواع سوزن چرخ خیاطی را می‌توان بر اساس سایز، شکل و طراحی به گروه‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. هر فردی که قصد دوخت و دوز پارچه را دارد، باید با انواع این سوزن‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنایی داشته باشد. چرا که انتخاب سوزن اشتباه می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی کیفیت دوخت و دوز، تمیزی دوخت، خرابی پارچه و همچنین جمع شدن آن داشته باشد. برای معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی در ادامه مقاله همراه ما باشید.

معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی

زمانی که قصد دوخت یک پارچه با نخ مناسب را دارید، شاید به سرعت دوخت، نوع نخ، کیفیت نخ و خاصیت کشسانی آن و بسیاری از موارد دیگر توجه داشته باشید؛ اما آن چیزی که از همه مهم‌تر است و روی زیبایی و کیفیت دوخت تاثیر می‌گذارد، نوع سوزن چرخ خیاطی است. انواع سوزن چرخ خیاطی برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. طبیعتا یک سوزن نازک نمی‌تواند برای پارچه ضخیم استفاده شود و نقطه مقابل آن، یک سوزن ضخیم می‌تواند باعث آسیب به پارچه‌های ظریف شود. بنابراین، توجه به سایزبندی، شکل و همچنین طراحی سر سوزن‌های چرخ خیاطی برای انتخاب بهترین مدل‌های آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با انواع سوزن چرخ خیاطی و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌کنیم.

۱. سوزن سر گرد (R)

اولین نوع سوزن چرخ خیاطی که توانسته نیازهای بسیاری از خیاطان را برای دوخت انواع پارچه برطرف کند، سوزن سر گرد است. این نوع سوزن به سوزن معمولی و جهانی نیز معروف بوده و می‌توان آن را به عنوان یک سوزن همه منظوره شناخت. برای طیف وسیعی از پارچه‌ها از جمله پارچه‌های نخی، بافتنی، مصنوعی، چرم نرم و برخی از پارچه‌های کشی، می‌توان از این سوزن استفاده نمود. سوزن‌های سرگرد مطابق با استاندارد چرخ‌های خیاطی راسته دوز تولید می‌شوند. یک دوخت زاویه دار و کمی نامنظم توسط این سوزن‌ها ایجاد خواهد شد.

۲. سوزن سر مثلثی (DI یا DIA)

یکی دیگر از انواع سوزن چرخ خیاطی که احتمالا نام آن را شنیده‌اید، سوزن سر مثلثی است. این سوزن‌ها برای پارچه‌های چرمی انتخاب بسیار خوبی هستند. سر الماسی شکل سوزن سر مثلثی می‌تواند یک سوراخ چهار لبه در پارچه‌های چرمی ایجاد کند. کوک‌های ایجاد شده در اثر سوزن سر مثلثی بسیار منظم، مستقیم و یک دست هستند. این سوزن‌ها معمولا برای دوخت وسایل تزئینی و محصولات چرمی مانند کفش، کمربند و کیف استفاده می‌شوند.

شکستن سوزن‌های دوقلو شایع است. از این رو لازم است که قبل از دوخت با این سوزن‌ها، ابتدا توپی چرخ خیاطی چرخانده شود تا مطمئن شویم که سوزن با صفحه چرخ خیاطی برخورد نمی‌کند.

معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی

۳. سوزن سر عدسی (S یا NCR)

یکی دیگر از انواع سوزن چرخ خیاطی، سوزن سر عدسی است. این نوع سوزن که به نام سوزن‌های متقاطع باریک نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند برای ایجاد یک دوخت بسیار مستقیم و دقیق استفاده شوند. سوزن‌های سرعدسی برای دوخت کفش و کیف چرمی انتخاب بسیار خوبی‌اند. از این رو می‌توان از آن‌ها نیز برای لوازم و اکسسوری‌های چرمی استفاده نمود.

۴. سوزن LR

سوزن LR یکی از خاص‌ترین سوزن‌های چرخ خیاطی است که امکان دوخت را با زاویه 45 درجه فراهم می‌کند. این نوع سوزن دارای شکل مورب بوده و برای دوخت‌های تزئینی کیف و کفش استفاده می‌شود. می‌توان برای پارچه‌های ضخیم و چرم نیز از این سوزن استفاده کرد.

۵. سوزن راسته دوز (DB)

چرخ خیاطی راسته دوز، یکی از انواع چرخ‌های خیاطی صنعتی است. این نوع چرخ خیاطی نیاز به سوزن بلند و ته گرد دارد. سوزن‌های راسته دوز مدل DB جزء بهترین سوزن‌های موجود در بازار برای ضخیم دوزی هستند. با این حال به دلیل تنوع سایز این سوزن‌ها، می‌توان برای پارچه‌های ظریف‌تر مانند حریر و انواع پرده نیز از آن‌ها استفاده نمود.

۶. سوزن سر دوز (DC)

سوزن سردوز یکی از انواع سوزن چرخ خیاطی بوده که همچنان برای چرخ‌های خیاطی صنعتی استفاده می‌شود. این سوزن با نام سوزن زیگزاگ نیز شناخته می‌شود. سوزن‌های سردوز دارای ته گرد و سایز کوتاهی هستند. می‌توان از آن‌ها برای چرخ خیاطی راسته دوز و سردوز استفاده کرد. به دلیل طول کوتاه این نوع سوزن، عملکرد آن برای دوخت و دوز بسیار سریع است.

۷. سوزن دو قلو (DV)

سوزن دوقلو محصولی است که برای ایجاد دوخت در دو ردیف موازی و مشابه با زیگزاگ استفاده می‌شود. این سوزن‌ها برای چرخ‌های میان دوز صنعتی مناسب هستند. به لطف سوزن دوقلو، می‌توان همزمان دو ردیف دوخت را اجرا نمود. به طور معمول، سوزن‌های دوقلو برای پشت پارچه‌هایی که به شکل زیگزاگ هستند، استفاده می‌شوند.

۸. سوزن از بغل صاف (HA)

برای چرخ خیاطی‌های خانگی که برای عمده دوخت‌ها استفاده می‌شوند، نیاز به سوزن‌های همه کاره است. سوزن از بغل صاف، یکی از انواع این سوزن‌ها بوده که می‌تواند برای انواع چرخ‌های خیاطی معمولی خانگی استفاده شود.

سایز سوزن چرخ خیاطی

سایز سوزن چرخ خیاطی

انواع سوزن چرخ خیاطی را می‌توان از نظر سایز به گروه‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. منظور از سایز این سوزن‌ها، ضخامت آن‌ها است. هر چقدر سایز سوزن بیشتر، ضخامت آن نیز بالاتر می‌رود و برعکس اگر سایز سوزن کمتر شود، سوزن نیز نازک‌تر است. برای تعیین شماره سوزن از دو سیستم اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شود که هر کدام شماره بندی متفاوتی دارند. در سایزبندی اروپایی، شماره سوزن‌ها از 60 تا 110 و در سایزبندی آمریکایی، شماره سوزن‌ها از 8 تا 18 است.

نحوه شماره گذاری سوزن‌های چرخ خیاطی با سوزن‌های دستی متفاوت است. افزایش شماره سوزن‌های چرخ خیاطی باعث افزایش ضخامت آن‌ها می‌شود؛ اما افزایش شماره سوزن‌های دستی، ضخامت سوزن‌های چرخ خیاطی را کاهش می‌دهد.

راهنمای انتخاب سایز مناسب انواع سوزن چرخ خیاطی

با توجه به ضخامت پارچه و ضخامت سوزن‌های چرخ خیاطی، باید شماره مناسبی از این سوزن‌ها را انتخاب نمود که در ادامه به نکات مهم آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سوزن با سایز 8، 9 و 10 (60، 65 و 70): برای پارچه‌های بسیار نازک مانند ابریشم باید از این نوع سوزن استفاده کرد.
  • سوزن با سایز 11 و 12 (75 و 80): برای پارچه‌های نازک مانند تور پنبه، تریکو و … باید از این سوزن استفاده کرد.
  • سوزن با سایز 14 (90): برای پارچه‌های معمولی و با ضخامت متوسط مانند تریکو نسبتا ضخیم و مخمل استفاده می‌شود.
  • سوزن با سایز 16 (100): برای پارچه‌های ضخیم مانند چرم و جین استفاده می‌گردد.
  • سوزن با سایز 18 (110): برای پارچه‌های بسیار ضخیم مانند چرم ضخیم و پرده‌های سنگین استفاده می‌شود.

سخن پایانی

شناخت انواع سوزن چرخ خیاطی برای انتخاب بهترین مد آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به 8 مورد از پرکاربردترین انواع سوزن‌های چرخ خیاطی و راهنمای انتخاب سایز اشاره کردیم. در صورت نیاز به انتخاب سوزن مناسب چرخ خیاطی جانتک که جزء چرخ‌های خیاطی خانگی است، می‌توانید با کارشناسان جانتک در ارتباط باشید و راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *