صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
با قطعات و اجزای اصلی چرخ خیاطی آشنا شوید

با قطعات و اجزای اصلی چرخ خیاطی آشنا شوید

چرخ خیاطی مهم‌ترین وسیله‌ای است که در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان دوخت و دوز سریع و راحت را فراهم می‌کند. با استفاده از چرخ خیاطی می‌توان البسه و انواع محصولات پارچه‌ای را با استاندارد بهتر و در مدت زمان کوتاه‌تری تولید نمود. چرخ خیاطی به عنوان یک وسیله مکانیکی است که پارچه‌ها را با نخ بهم می‌دوزد. چرخ خیاطی‌های امروزی دستخوش تغییرات بزرگی شده‌اند، ولی در نهایت همه آن‌ها برای دوخت و دوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت قطعات و اجزای چرخ خیاطی می‌تواند به شمایی که قصد آموزش کار با چرخ خیاطی را دارید، کمک کند تا دقیق‌تر با عملکرد این وسیله آشنا شوید. در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی اجزای چرخ خیاطی و عملکرد هر کدام از این قطعات بپردازیم.

معرفی قطعات و اجزای چرخ خیاطی

یک چرخ خیاطی باکیفیت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد شما در هنگام دوخت و دوز داشته باشد. برای دوخت و دوز انواع پارچه‌های نازک و ضخیم، می‌توان از چرخ خیاطی استفاده کرد که در کنار داشتن کارایی مناسب، می‌تواند نیازهای شما را نیز برطرف کند. قطعات و اجزای چرخ خیاطی باید به درستی در کنار هم قرار بگیرند تا کارایی مناسبی را از خود نشان دهند. در ادامه شما را با مهم‌ترین قطعات و اجزای چرخ خیاطی آشنا می‌کنیم.

چرخ خیاطی یک وسیله مکانیکی پیچیده با قطعات مختلف است. مهمترین قسمت چرخ خیاطی سوزن است. سوزن همان چیزی است که پارچه را به نخ می‌دوزد. سایر قسمت‌های چرخ خیاطی برای کمک به سوزن فعالیت می‌کنند.

دکمه روشن و خاموش

دکمه روشن و خاموش، دکمه‌ای ضروری و مهمی است که در همه انواع چرخ خیاطی موجود در بازار وجود دارد. این دکمه وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق را به سمت چرخ خیاطی برعهده دارد.

دکمه‌های تنظیم کننده

در برخی از چرخ‌های خیاطی پیشرفته مانند چرخ خیاطی کامپیوتری، دکمه‌هایی برای تنظیم نوع دوخت و انجام تنظیمات دیگر همچون سرعت وجود دارند. دکمه‌های تنظیم کننده می‌توانند برای دوخت و دوز سریع و هوشمند مورد استفاده قرار گیرند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

سوزن

به عنوان مهم‌ترین قطعه در چرخ خیاطی می‌توان از سوزن یاد کرد. سوزن از جنس فلز بوده و در چرخ خیاطی نصب می‌شود. نخ از سوزن عبور داده شده و با حرکت چرخ خیاطی دوخت را انجام خواهد داد. جنس و کیفیت سوزن استفاده شده روی چرخ خیاطی، تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد آن خواهد داشت.

معرفی قطعات و اجزای چرخ خیاطی

نگهدارنده قرقره

وظیفه اصلی نگهدارنده قرقره کنترل جهت نخ و نگه داشتن قرقره است. نگهدارنده قرقره ممکن است در جهت افقی یا عمودی باشد. در صورتی که یک چرخ خیاطی برای دوخت تزئینی نیاز به چند قرقره داشته باشد، لازم است که از چندین نگهدارنده قرقره نیز استفاده کند.

ماسوره (بوبین)

یکی دیگر از قطعات و اجزای چرخ خیاطی که عملکرد بسیار مهمی را در دوخت و دوز فراهم می‌کند، ماسوره است. ماسوره در واقع یک دوک کوچک است که با نخ پیچیده می‌شود. این قطعه نخ زیرین را در طول شکل گیری بخیه تامین می‌کند. وجود ماسوره در هر نوع چرخ خیاطی ضروری است.

ماکو چرخ خیاطی

یکی دیگر از قطعات و اجزای چرخ خیاطی که با ماسوره در ارتباط است، ماکو است. در واقع ماکو محفظه‌ای است که ماسوره را نگه می‌دارد. ماکو در میان نعل و سوزن چرخ خیاطی قرار می‌گیرد و می‌تواند میزان شل و سفت بودن نخ را مشخص کند.

کمپلت چرخ خیاطی

کمپلت چرخ خیاطی قطعه‌ای فلزی یا با پلاستیک فشرده است که ماکو و ماسوره را در جای خود محکم نگه می‌دارد. این قطعه نقش بسیار مهمی را در بهبود دوخت و دوز و سرعت آن دارد.

پدال پا

برخی از انواع چرخ‌های خیاطی دارای پدال پا هستند که می‌توانند با فشار پا، سرعت چرخ خیاطی را برای دوخت و دوز فراهم کنند. هر چقدر فشار بیشتری به پدال وارد شود، دوخت و دوز نیز سریع‌تر انجام خواهد شد.

جایگاه هدایت نخ

یکی از قطعات و اجزای چرخ خیاطی که در ارتباط با سوزن قرار می‌گیرد، جایگاه هدایت کننده نخ است. این قطعه معمولا از جنس فلز است و می‌تواند برای عبور دادن نخ از قرقره به سمت ماسوره استفاده شود. جایگاه هدایت نخ ممکن است در مکان‌های مختلفی از چرخ خیاطی قرار بگیرد، اما معمولا در بالای چرخ خیاطی و در سمت چپ میله استفاده می‌شود.

ماسوره پر کن

در بالای هر یک از انواع چرخ‌های خیاطی موجود و در کنار پین، یک قطعه کوچک وجود دارد که برای پر کردن ماسوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهرم بالابرنده نخ

برای اینکه چرخ خیاطی را نخ کنید، ابتدا لازم است که نخ را از بالای چرخ خیاطی عبور دهید و بعد از داخل اهرم بالابرنده نخ رد کنید. این اهرم در جلوی چرخ خیاطی قرار می‌گیرد و نقش مهمی را در دوخت و دوز صحیح دارد.

پایه چرخ خیاطی

پایه چرخ خیاطی به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات در چرخ خیاطی شناخته می‌شود. پایه شبیه به یک اسکی کوچک است که در زیر پیچ تنظیم سوزن قرار می‌گیرد و هنگام دوخت پارچه را در محل مورد نظر نگه می‌دارد.

اهرم پایه چرخ خیاطی

به منظور تنظیم و بالا و پایین بردن پایه دوخت، لازم است که از اهرم پایه چرخ خیاطی استفاده شود. برای شروع و پایان دوخت که نیاز به جابجا کردن پایه است، می‌توان از این اهرم استفاده کرد.

معرفی قطعات و اجزای چرخ خیاطی

آیا قطعات و اجزای چرخ خیاطی یکسان است؟

قطعات و اجزای چرخ خیاطی ذکر شده در این مقاله برای انواع چرخ‌های خیاطی به کار می‌روند؛ اما در صورتی که چرخ خیاطی مجهزتر باشد، ممکن است قطعات و اجزای بیشتری نیز به آن اضافه شوند تا امکان بهره مندی از امکانات بیشتر را فراهم کنند.

چرخ‌های خیاطی پیشرفته‌تر دارای امکانات بیشتر و به طبع دارای قطعات و اجزای متنوع‌تری هستند. از این رو قطعات و اجزای چرخ خیاطی اتوماتیک و کامپیوتری نسبت به یک چرخ خیاطی دستی بیشتر است.

جمع بندی

چرخ خیاطی از مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی در کنار یکدیگر تشکیل شده است که با دریافت نیروی الکتریکی کار می‌کنند و عمل دوخت و دوز را انجام می‌دهند. کیفیت قطعات و اجزای چرخ خیاطی تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد کلی این وسیله برقی دارد. از این جهت لازم است که برای خرید چرخ خیاطی با کیفیت به یک برند آشنا و معتبر اعتماد کنید. جانتک با ارائه بهترین چرخ‌های خیاطی تولیدی کشور ایران، امکان خرید چرخ‌های خیاطی بسیار باکیفیت و مجهز را فراهم کرده است. برای اطلاع از قیمت چرخ خیاطی جانتک می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *