صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
کمپلت چرخ خیاطی چیست و نحوه بستن و انواع آن

کمپلت چرخ خیاطی چیست و نحوه بستن و انواع آن

فرقی نمی‌کند چرخ خیاطی قدیمی دارید یا به تازگی یک چرخ خیاطی جدید و هوشمند را خریداری کرده‌اید. احتمالا تا به امروز نام کمپلت چرخ خیاطی را به عنوان یکی از قطعات داخل این وسیله مهم خانگی شنیده‌اید؛ اما آیا می‌دانید کمپلت چرخ خیاطی چیست؟ این قطعه به مجموعه‌ای از قطعاتی که مهره و ماسوره را در داخل خود قرار می‌دهد، گفته می‌شود و خود از اجزای مختلفی نیز تشکیل می‌شود. آشنایی با این قطعه، برای دوخت و دوز سریع‌تر و ایمن‌تر بسیار مهم است. اگر می‌خواهید بیشتر با کمپلت چرخ خیاطی، اجزای تشکیل دهنده آن و همچنین نحوه بستن این قطعه آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کمپلت چرخ خیاطی چیست؟

چرخ خیاطی از مجموعه‌ای از قطعات مختلف در کنار یکدیگر تشکیل شده است که هر کدام نقش بسیار مهمی را در دوخت و دوز ایفا می‌کنند. ماسوره، ماکو و کمپلت سه قطعه‌ای هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و نقش بسیار مهمی را در دوخت و دوز بدون دردسر دارند. کمپلت چرخ خیاطی قطعه‌ای است که ماسوره و ماکو را در بر می‌گیرد. در واقع ماسوره داخل ماکو و ماکو در داخل کمپلت در چرخ خیاطی قرار می‌گیرد. کمپلت در چرخ خیاطی از دو بخش بدنه و کاسه تشکیل شده است که کاسه آن ثابت بوده و بدنه دور کاسه می‌چرخد.

اهمیت و عملکرد کمپلت در چرخ خیاطی

کمپلت چرخ خیاطی به عنوان قطعه‌ای که ماسوره و ماکو را در بر می‌گیرد، نقش بسیار مهمی را در عملکرد چرخ خیاطی ایفا می‌کند. به گونه‌ای که بخش زیادی از پروسه دوخت و دوز توسط این قطعه کنترل می‌شود. با هر چرخش ماکو، ماسوره داخل کمپلت نیز می‌چرخد و نخ مورد نیاز برای دوخت و دوز را آزاد می‌کند و نخ زیر و رو را به یکدیگر گره می‌زند تا دوخت مورد نظر اجرا شود. در همه چرخ‌های خیاطی موجود در بازار، کمپلت همین روند را اجرا خواهد کرد.

کمپلت چرخ خیاطی چیست؟

انواع کمپلت در چرخ خیاطی

کمپلت‌های استفاده شده در چرخ خیاطی از نظر ساختار به دو دسته زیر و رو تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. شناخت این قطعه و نوع آن برای جایگذاری و پیدا کردن آن در چرخ خیاطی اهمیت زیادی دارد.

کمپلت رو برای چرخ خیاطی

نوع اول کمپلت‌های موجود در بازار که برای چرخ خیاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمپلت رو است. اکثر چرخ‌های خیاطی باکیفیت موجود در بازار و مجهز، به این نوع کمپلت تجهیز شده‌اند. این نوع کمپلت‌ها به صورت تمام دور می‌چرخند. از این رو اگر به هر دلیلی پارچه از زیر پایه حین دوخت خارج شود، نخ جمع نمی‌شود و سوزن گیر نمی‌کند. پاره شدن نخ در این چرخ خیاطی به ندرت اتفاق می‌افتد و این موضوع دوخت و دوز با چرخ‌های خیاطی دارای این کمپلت‌ها را ساده‌تر می‌کند. دوخت و دوز با چرخ‌های خیاطی کمپلت سر و صدای کمتری را به همراه دارد و این موضوع هم به دلیل ساختار و جنس خاص این محصول است.

کمپلت زیر برای چرخ خیاطی

یکی دیگر از انواع کمپلت‌های چرخ خیاطی موجود در بازار، کمپلت چرخ خیاطی زیر است. این محصول معمولا از جنس فلز بوده و همین ویژگی آن‌ها باعث شده تا سر و صدای بیشتری را در هنگام دوخت و دوز ایجاد کنند. کمپلت‌های چرخ خیاطی از نوع زیر ممکن است باعث پارگی بیشتر نخ شوند و احتمال اینکه پارچه از زیر پایه خارج شود را افزایش دهند. این نوع کمپلت بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به دوخت پارچه‌های نازک دارید. برای دوخت پارچه‌های ضخیم و کشی استفاده از این کمپلت توصیه نمی‌شود و می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.

کمپلت زیر چرخ خیاطی از جنس فلز و کمپلت رو چرخ خیاطی معمولا از جنس پلاستیک فشرده است؛ از این جهت چرخ خیاطی‌های دارای کمپلت زیر سر و صدای بیشتری را نسبت به چرخ خیاطی‌های دارای کمپلت رو ایجاد می‌کنند.

اجزای کمپلت در چرخ خیاطی

اجزای کمپلت در چرخ خیاطی

برای اینکه راحت‌تر بتوانید کمپلت چرخ خیاطی دستی و اتوماتیک را جا بزنید و مورد استفاده قرار دهید، باید در ابتدا با اجزای آن آشنا شوید. این قطعه در چرخ خیاطی دارای بدنه و کاسه داخلی است. اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، هر کمپلت در چرخ خیاطی شامل بخش‌های زیر است:

  • قلاب اصلی
  • ماهک و پیچ‌های آن
  • قلاب ثابت
  • راهنمای نخ و پیچ‌های آن

نحوه بستن کمپلت در چرخ خیاطی

حال که با اجزای اصلی کمپلت چرخ خیاطی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که قلاب ثابت را داخل قلاب اصلی بگذارید و پیچ‌های ماهک را ببندید. سپس می‌بایست می‌توانید پیچ‌های مربوط به راهنمای نخ را ببندید. نکته مهمی که باید برای بستن ماهک و راهنمای نخ توجه داشته باشید این است که باید میان شیار مابین آن‌ها فاصله کافی وجود داشته باشد. همچنین، دقت کنید که پیچ‌های ماهک را بسیار سفت و محکم نبندید که این موضوع ممکن است باعث بریده شدن پیچ شود.

نکات مهم در مورد کپلت و ماکو چرخ خیاطی

  • دست جا زدن ماکو در چرخ خیاطی می‌تواند دوخت تمیز و بدون مشکل را به همراه داشته باشد.
  • اگر ماکو در چرخ خیاطی درست جا زده شود، مراحل گره خوردن نخ نیز به درستی انجام می‌شود.
  • زمانی که ماکو در داخل کمپلت قرار می‌گیرد، باید یک صدای تق شنیده شود تا نشان دهنده این باشد که ماکو درست جا خورده است.
  • با توجه به جنس پارچه باید ماکو و کمپلت درست تنظیم شوند تا بتوان به درستی دوخت سریع و مناسب را انجام داد.

در صورت خرابی کمپلت چرخ خیاطی، تعویض آن با نمونه اصل و اورجینال اهمیت ویژه‌ای دارد. در غیر این صورت احتمال بروز مشکل در حین دوخت و دوز وجود دارد.

سخن پایانی

کمپلت چرخ خیاطی به عنوان یکی از قطعات داخلی مهم که ماسوره و ماکو را در خود جا داده است، نقش بسیار مهمی را در عملکرد چرخ‌های خیاطی ایفا می‌کند. در صورت نصب صحیح و جایگذاری درست ماکو در داخل کمپلت، بروز مشکل دوخت به حداقل رسیده و می‌توان شاهد عملکرد مناسب این چرخ‌های خیاطی نیز بود. برند جانتک، بهترین چرخ‌های خیاطی ایرانی موجود در بازار را با حداکثر کیفیت به مشتریان عرضه می‌کند و قطعات داخلی چرخ خیاطی‌های تولیدی خود را بسیار با دوام در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *