صدایی که حس زندگی می‌دهد
انواع چرخ خیاطی: ۸ مدل چرخ خیاطی و کاربردهای آن‌ را بشناسید

انواع چرخ خیاطی: ۸ مدل چرخ خیاطی و کاربردهای آن‌ را بشناسید

در اینکه چرخ خیاطی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای دوخت و دوز شناخته می‌شود، شکی نیست؛ اما همیشه ضرورتی ندارد که از همان چرخ‌های خیاطی معمولی موجود در بازار استفاده شود. تنوع دوخت و دوز باعث شده تا نیاز زیادی به مدل‌های خاص چرخ خیاطی نیز باشد. انواع چرخ خیاطی موجود در بازار را می‌توان بسته به کاربرد، نحوه عملکرد و آپشن‌هایی که در اختیار قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار داد. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با انواع مدل چرخ خیاطی و کاربرد هر کدام آشنا کنیم.

انواع چرخ خیاطی و کاربردهای هر کدام

چرخ خیاطی به عنوان ابزاری برای دوخت و دوز انواع پارچه شناخته می‌شود که دارای تنوع زیادی از نظر امکانات، قابلیت‌ها و کاربردها است. انتخاب بهترین مدل چرخ خیاطی نیازمند آشنایی با انواع چرخ خیاطی است. چرخ‌های خیاطی در حال حاضر توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از برندها نیز با اضافه کردن یک سری آپشن‌ها و امکانات مختلف به چرخ‌های خیاطی، تلاش می‌کنند تا جایگاه مناسبی در بازار پر رقابت امروزی کسب کنند. پایه و اساس مدل‌های مختلف چرخ‌های خیاطی شامل موارد زیر هستند که هر کدام دارای زیر مجموعه‌های مختلفی نیز می‌باشند.

انواع چرخ خیاطی را می‌توان از نظر نحوه عملکرد و کارایی به گروه‌های مختلفی از جمله مکانیکی، الکتریکی، اتوماتیک، صنعتی، پرتابل و قابل حمل و خانگی تقسیم بندی کرد.

۱. چرخ خیاطی مکانیکی

چرخ‌های خیاطی مکانیکی به عنوان ابتدایی‌ترین ماشین‌های موجود در بازار شناخته می‌شوند که با نام چرخ خیاطی دستی نیز معرفی می‌گردند. چرخ‌های خیاطی مکانیکی دارای یک دسته برای چرخاندن چرخ و ایجاد حرکت در سوزن هستند. عملکرد این چرخ‌های خیاطی بسیار ساده است و طبیعتا قیمت آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر از چرخ‌های خیاطی امروزی می‌باشد. با این حال عملا با وجود چرخ‌های خیاطی الکتریکی و اتوماتیک، استفاده از چرخ‌های خیاطی مکانیکی هیچ ضرورتی ندارد و در بازار به ندرت شاهد آن‌ها هستیم.

۲. چرخ خیاطی مکانیکی الکترونیکی

یکی دیگر از انواع چرخ خیاطی موجود در بازار که تا حدودی مشابه با چرخ‌های خیاطی الکتریکی هستند، اما به صورت مکانیکی نیز کار می‌کنند؛ چرخ‌های خیاطی مکانیکی الکترونیکی‌اند. این چرخ‌ها می‌توانند برای دوخت مستقیم، زیگزاگ و کوک‌های تزئینی مورد استفاده قرار گیرند. برخی از مدل‌های این چرخ خیاطی، امکان ایجاد سوراخ دکمه را نیز فراهم می‌کنند. چرخ خیاطی ترکیبی مکانیکی و الکتریکی به جای اینکه یک صفحه کامپیوتری الکتریکی داشته باشد، با کمک یک دستگیره و یا پدال کار می‌کند.

انواع چرخ خیاطی و کاربردهای هر کدام

۳. چرخ خیاطی الکترونیکی

چرخ‌های خیاطی الکترونیکی یکی از پرفروش‌ترین و بهترین مدل‌های چرخ خیاطی موجود در بازار هستند. این چرخ‌های خیاطی ابزاری عالی برای خیاطی و دوخت و دوز سریع شما هستند و می‌توانند برای دوخت انواع پارچه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. چرخ‌های خیاطی الکترونیکی با کمک برق کار می‌کنند و نیازی نیست که شما فشار مکانیکی به آن‌ها وارد کنید. اکثر این ماشین‌ها دارای آپشن‌های جدید و متنوعی هستند تا بتوانند به بهترین شکل نیازهای خیاطان را برطرف کنند.

۴. چرخ خیاطی کامپیوتری و اتوماتیک

نسل جدیدی از انواع چرخ خیاطی ژانومه که توانسته گام موثری در بهبود عملکرد دوخت و دوز خیاطان داشته باشد، چرخ خیاطی کامپیوتری است. این چرخ‌های خیاطی می‌توانند به صورت تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک کار کنند. این دستگاه‌ها معمولا دارای یک صفحه نمایش LCD، سوزن نخ کن خودکار و دوخت‌های گلدوزی اتوماتیک هستند. از این چرخ‌های خیاطی می‌توان برای دوخت و دوز سریع و اتوماتیک استفاده نمود. این مدل از چرخ‌های خیاطی، قادر به ایجاد سوراخ برای دکمه هستند و برنامه‌های دوخت داخلی متنوعی را در اختیار قرار می‌دهند. اگرچه این چرخ‌های خیاطی گران‌تر هستند، اما محکم و بادوام هستند.

قیمت چرخ خیاطی کامپیوتری و اتوماتیک نسبت به نمونه‌های مشابه الکترونیکی بیشتر است، اما کاربرد، سرعت العمل و دوخت و دوز سریع این چرخ‌ها قابل مقایسه با نمونه‌های برقی نیست.

۵. چرخ خیاطی صنعتی

یکی دیگر از انواع چرخ خیاطی موجود در بازار، چرخ خیاطی صنعتی است که می‌تواند برای کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید کننده لباس و پارچه با حجم و تیراژ بالا استفاده شود. این چرخ‌های خیاطی یک دوخت خاص را در اختیار قرار می‌دهند و برای ایجاد دوخت و دوزهای متنوع نیاز به استفاده از چند مدل چرخ خیاطی صنعتی است. چرخ‌های راسته دوز، چرخ‌های سردوز و … از جمله انواع چرخ‌های خیاطی صنعتی هستند. این ماشین‌ها با سرعت العمل و قدرت بسیار بیشتری کار می‌کنند و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن‌ها است.

۶. چرخ خیاطی خانگی

چرخ خیاطی خانگی یکی از انواع چرخ خیاطی موجود در بازار است که همانطور که از نامش مشخص است به صورت خانگی استفاده می‌شود. این چرخ خیاطی امکان انجام مجموعه‌ای از دوخت‌ها را با سرعت العمل قابل قبول فراهم می‌کند. می‌توان برای دوخت و دوز ترمیمی، مزونی و خانگی از این چرخ‌های خیاطی به بهترین شکل استفاده نمود.

انواع چرخ خیاطی و کاربردهای هر کدام

۷. چرخ خیاطی گلدوزی

اگر قصد دارید تعداد بالایی از گلدوزی‌ها را روی پارچه‌های مختلف انجام دهید، قطعا انتخاب و خرید یک چرخ خیاطی گلدوزی سرمایه گذاری بسیار مناسبی برای شما است. این چرخ‌های خیاطی به طرح‌های داخلی زیادی دسترسی دارند و می‌توان با یک پورت USB نیز طرح‌های متنوع دیگری را به این چرخ‌های خیاطی داد تا عمل گلدوزی را سریع‌تر انجام دهند.

۸. چرخ خیاطی قابل حمل

چرخ‌های خیاطی قابل حمل در واقع زیر مجموعه‌ای از انواع چرخ خیاطی الکترونیکی هستند. این چرخ‌های خیاطی کوچک برای پروژه‌های کوچک و تعمیرات انواع پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر این چرخ‌های خیاطی برای پروژه‌های بزرگ‌تر و پروسه‌های دوخت طولانی به اندازه کافی قوی و قدرتمند نیستند. برخی از مدل‌های ساده‌تر این چرخ‌های خیاطی بدون برق و با کمک باتری کار می‌کنند و برای مسافرت‌های شما انتخاب بسیار عالی محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع چرخ خیاطی با شما صحبت کردیم. در حال حاضر اکثر برندهای مطرح جهانی اقدام به تولید چرخ‌های خیاطی الکترونیکی و کامپیوتری می‌کنند و مدل‌های کمی از این چرخ‌های خیاطی به صورت مکانیکی کار می‌کنند. با این حال در صورتی که نیاز به چرخ‌های خیاطی با یک کاربرد خاص دارید، می‌توانید چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز و سردوز و گلدوزی را انتخاب کنید. برند جانتک، یکی از بهترین برندهای تولید کننده انواع چرخ خیاطی است که محصولات خود را با استاندارد به روز و با کیفیت حداکثری به بازار عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *