صدایی که حس زندگی می‌دهد
تاریخچه چرخ خیاطی؛ مخترع چرخ خیاطی که بود؟

تاریخچه چرخ خیاطی؛ مخترع چرخ خیاطی که بود؟

تاریخچه چرخ خیاطی برای بسیاری از افرادی که با این چرخ‌های جذاب برای دوخت و دوز لباس‌ها و پارچه‌های مختلف کار می‌کنند، جذاب و مهم است. هنر خیاطی دستی بیش از 200 هزار سال پیش در میان مردم رواج داشت. اولین سوزن‌های خیاطی با استخوان یا شاخ حیوانات ساخته شده بودند و نخ‌ها نیز با کمک رگ‌های حیوانات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. غریزه ابداعی ما انسان‌ها نشان می‌دهد که هر روز به فکر پیشرفت هستیم. به همین خاطر است که از همان سال‌های دور، شاهد تغییرات زیادی در صنعت خیاطی بودیم؛ اما اگر می‌خواهید بدانید داستان اختراع چرخ خیاطی از کجا شروع شد، این مقاله را بخوانید.

داستان اختراع چرخ خیاطی

داستان اختراع چرخ خیاطی بسیار دور و دراز است. بسیاری از مخترعان از سال 1755 میلادی شروع به اختراع و طراحی چرخ‌های خیاطی کردند. برخی از این چرخ‌های خیاطی ناکام مانند و برخی دیگر به بازار نیز عرضه شدند. داستانی از ناکامی‌ها، پرونده‌های حقوقی، شکایت‌ها و حتی تجربه‌های نزدیک به مرگ برای تاریخچه چرخ خیاطی وجود دارند و شاید جالب باشد که بیشتر در مورد آن‌ها بدانید. چارلز ویزنتال، یک مرد آلمانی بود که برای اولین بار سوزنی را برای یک ماشین دوخت و دوز طراحی و اختراع کرد؛ اما این مخترع، هیچ توضیحی در مورد اینکه چگونه باید از سوزن در ماشین مکانیکی استفاده شود، نداده بود.

پس از آن در سال 1790، توماس سنت انگلیسی اولین چرخ خیاطی را طراحی کرد. در واقع می‌توان گفت که تاریخچه چرخ خیاطی از همین سال شروع شد. چرخ خیاطی طراحی شده توسط توماس سنت، با یک میل لنگ دستی برای استفاده در چرم و بوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. هیچ کس نمی‌داند که چرخ خیاطی طراحی شده توسط توماس سنت به مرحله ساخت رسید یا خیر، اما ویلیام نیوتن ویلسون، نقشه‌های ثبت اختراع را پیدا کرد و متوجه طراحی دقیق آن‌ها شد. سپس از روی این نقشه‌ها یک ماکت ساخت و ثابت کرد که کار می‌کند. پس از آن نیز مخترعان زیادی دیگر تلاش خود را برای طراحی و ساخت چرخ‌های جدید کردند و این تلاش‌ها با ناکامی‌هایی نیز مواجه بود؛ اما در نهایت سینگر که امروزه نام آن را به عنوان بهترین چرخ خیاطی در جهان می‌شناسیم، چرخ خیاطی را به بازار ارائه کرد که واقعا کار می‌کرد.

تصویر اولین چرخ خیاطی جهان

تصویر اولین چرخ خیاطی جهان

چرخ خیاطی‌های که توسط مخترعان مختلف به بازار جهانی عرضه شدند، هر کدام دارای جزئیات متفاوتی بودند. به جرئت می‌توان گفت که تا قبل از سال 1845 که یک مخترع آمریکایی چرخ خیاطی باکیفیتی را جهت دوخت و دوز به بازار عرضه کرد، هیچ کدام از اختراعات مخترعان به درد صنعت پوشاک نخوردند. اما در تاریخچه چرخ خیاطی جهان، اولین چرخ خیاطی با عملکرد بسیار مشابه با چرخ‌های خیاطی امروزی روی کار آمد که می‌توانست پارچه را به صورت عمودی دریافت کرده و عمل دوخت و دوز را انجام دهد.

اولین چرخ خیاطی جهان بسیار کوچک‌تر از چرخ‌های خیاطی بود که امروزه مورد استفاده قرار می‌دهیم. این نوع چرخ خیاطی از یک سوزن، حلقه‌های مختلف، چرخ دنده‌ها و بسیاری از تجهیزات دیگر تشکیل شده بود. گیره‌هایی برای نگه داشتن پارچه به صورت عمودی در این چرخ خیاطی به کار می‌رفتند تا امکان دوخت و دوز سریع و بدون نقص را فراهم کنند.

مخترع چرخ خیاطی که بود؟

طراحی و مفهوم چرخ خیاطی برای دوخت و دوز دستی برای اولین بار در اواخر دهه 1700 به وجود آمد. ایده‌ها و طرح‌های زیادی برای چرخ‌های خیاطی وجود داشتند؛ اما اولین ماشین چرخ خیاطی پذیرفته شده توسط آیزاک سینگر در دهه 1850 اختراع و تولید شد. ایزاک مریت سینگر یکی از مشهورترین تولیدکنندگان چرخ خیاطی است که باعث نام گذاری برندی با همین نام شد. چرخ خیاطی سینگر به یک چرخ خیاطی افسانه‌ای تبدیل شد. او اولین نسخه چرخ خیاطی امروزی ما را به همراه پدال پا و سوزن بالا و پایین ساخت.

کابینت ساز انگلیسی، توماس سنت، نقشه‌هایی را برای ماشینی طراحی کرد که چرم می‌دوخت. او این طرح را به ‌عنوان «روش کاملا جدید برای ساخت و تکمیل کفش، چکمه، پاشیدگی و سایر اجناس با استفاده از ابزار و ماشین‌هایی که من برای این منظور اختراع کرده‌ام» به ثبت رساند. حق ثبت اختراع ماشین سنت در نهایت از بین رفت و مشخص نیست که آیا این دستگاه تا به حال ساخته شده است یا خیر. بیش از هشتاد سال بعد مردی به نام ویلیام نیوتن ویلسون با استفاده از نقشه‌های ثبت شده از توماس سنت یک کپی از ماشین ساخت. ماشین دستی پس ایجاد چندین تغییر توسط ویلسون به یک چرخ خیاطی قابل استفاده تبدیل شد.

پیشرفت چرخ خیاطی از پیدایش تا کنون

پیشرفت چرخ خیاطی از پیدایش تا کنون

تاریخچه چرخ خیاطی از سال‌های دور و دراز قبل باز می‌گردد. در آن زمان حتی امکان استفاده از سیستم الکتریسیته برای به حرکت در آوردن سوزن چرخ خیاطی و دوخت و دوز وجود نداشت و عملیات به صورت دستی انجام می‌شد. با پیشرفت در جهان و روی کار آمد تکنولوژی‌های جدید، چرخ خیاطی‌ها نیز روز به روز متحول شدند و توانستند نقاط ضعف قبلی را برطرف کنند. ابتدا چرخ خیاطی پدالی روی کار آمد که در آن زمان به نوبه خود جزء بهترین چرخ‌های خیاطی جهان بود. پس از آن چرخ‌های خیاطی پدالی از میان رفتند و چرخ‌های خیاطی جدیدتری روی کار آمدند که بدون فشار پدال کار می‌کردند.

چرخ‌های خیاطی قدیمی در ابتدا برای یک نوع دوخت و دوز استفاده می‌شدند؛ اما امروزه چرخ‌های خیاطی به بازار عرضه شده‌اند که مجموعه‌ای از دوخت و دوزها را در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع دیگر چرخ‌های خیاطی تک کاره نیستند و می‌توانند برای دوخت و دوز عالی استفاده شوند. اعتقاد ما بر این است که هنوز بهترین چرخ خیاطی جهان روی کار نیامده است؛ چون تاریخچه چرخ خیاطی همچنان ادامه دارد و شاهد پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی در این محصولات هستیم.

نتیجه‌گیری

تاریخچه چرخ خیاطی برای بسیاری از افراد جذاب و خارق العاده است. اگر به داستان اختراع چرخ خیاطی توجه کنید متوجه می‌شوید که چه ناکامی‌ها و تجربیات مختلفی برای افراد مخترع وجود داشته است تا در نهایت این چرخ‌های خیاطی بدین شکل که ما می‌شناسیم، مورد استفاده قرار گیرند. امروزه نیز با وجود برندهایی همچون برند جانتک، دیگر نیازی به خرید چرخ خیاطی‌های گران قیمت خارجی نیست. بهترین قیمت چرخ خیاطی با عملکرد باورنکردنی در میان محصولات جانتک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *