صدایی که حس زندگی می‌دهد
تاریخچه قیچی در جهان؛ مخترع قیچی که بود؟ + تصویر اولین قیچی

تاریخچه قیچی در جهان؛ مخترع قیچی که بود؟ + تصویر اولین قیچی

قیچی‌ها برای بسیاری از خیاطان به عنوان یک وسیله کاربردی در روزمره شناخته می‌شوند. شاید کمتر کسی به این موضوع فکر کند که تاریخچه قیچی چیست و اولین قیچی در جهان به چه شکلی بوده است؟ قیچی‌های قدیمی با جنس فلزی و ساختار بزرگ خودشان، برای برش دادن محصولات مختلف استفاده می‌شدند. اگرچه نمی‌توان اولین قیچی موجود در جهان را به مردم معرفی کرد، اما بد نیست بدانید که داستان اختراع قیچی از کجا شروع شد و اولین قیچی‌های جهان به چه شکلی بودند. با ما در ارتباط باشید تا بیشتر با تاریخچه قیچی آشنا شوید.

مخترع قیچی در جهان که بود؟

لئوناردو داوینچی اغلب به عنوان مخترع قیچی در جهان شناخته می‌شود. قیچی اختراع شده توسط این داوینچی، برای برش بوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال محققان باستان به این نتیجه رسیده‌اند که مخترع قیچی در جهان، آقای داوینچی نبوده و سال‌ها قبل از به دنیا آمدن آقای داوینچی، قیچی‌های دیگری نیز در عصر باستان وجود داشتند که برای برش وسایل مختلف استفاده می‌شدند. با این حال چون هیچ کس در مورد اینکه قیچی در جهان برای اولین بار توسط چه کسی طراحی شده است، اطلاعاتی ندارد؛ همچنان مخترع قیچی در جهان آقای داوینچی شناخته می‌شود.

لئوناردو داوینچی اولین مخترع قیچی در جهان است که این محصول را برای برش زدن بوم در حوزه کاری خود تولید کرد و مورد استفاده قرار داد.

داستان اختراع قیچی

مصریان باستان از قیچی‌هایی در 1500 سال قبل از میلاد استفاده می‌کردند که دارای ساختار خاصی بودند. این قیچی‌ها از فلز که معمولا برنز بود، ساخته می‌شدند. دو تیغه فلزی برای قیچی‌های قدیمی استفاده می‌شد که با یک نوار فلزی قابل کنترل بودند. این نوار امکان جدا نگه داشتن تیغه‌ها را از یکدیگر فراهم می‌کرد. به دلیل کاربردهای متنوع این قیچی فلزی و تجارت جهانی، نه تنها در مصر بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز استفاده از این قیچی‌ها گسترش بسیار زیادی پیدا کرد.

پس از مصریان، این رومی‌ها بودند که در سال 100 سال پس از میلاد از طرح مصری‌ها استفاده کردند و قیچی‌های محوری و متقاطع را تولید نمودند. این قیچی‌ها بیشتر از هر چیزی با قیچی‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌دهیم، مطابقت داشتند. رومی‌ها نیز برای ساخت قیچی از برنز استفاده می‌کردند؛ اما برای عملکرد بهتر قیچی‌ها، از آهن برای نوک آن‌ها استفاده می‌کردند. قیچی‌های رومی دارای دو تیغه هستند که در کنار هم می‌لغزند. محور این قیچی‌ها بین نوک و دستگیره‌ها قرار داشت تا بتوان بهترین برش را روی محصولات مختلف ایجاد کرد. یکی از نکات جالب در مورد تاریخچه قیچی این است که قیچی‌های قدیمی مصریان رومیان برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، باید به صورت مرتب تمیز می‌شدند.

قیچی‌های قدیمی فلزی برای اینکه کاربرد مناسبی برای برش زدن محصولات مختلف می‌داشتند، باید به صورت مرتب تیز می‌شدند.

مخترع قیچی در جهان که بود؟

تاریخچه قیچی مدرن در قرن هجدهم

قیچی‌های برنزی در قرن سوم قبل از میلاد به شیء منحصر به فرده هنری تبدیل شده بودند. این قیچی‌ها نشان دهنده درجه بالایی از صنعت گری در دوره بعد از فتح مصر توسط اسکندر بودند و با تزئین زیبا ارائه می‌شدند. اگرچه شناسایی مخترع واقعی قیچی دشوار است؛ اما باید بدانید که رابرت هینچلیف از شفیلد، انگلستان، به عنوان پدر قیچی مدرن شناخته می‌شود. او اولین کسی بود که در سال 1761 بیش از 200 سال پس از مرگ داوینچی از فولاد برای تولید انبوه قیچی‌های مختلف استفاده کرد.

قیچی‌ها در دهه 1800 با هنر دست ساخته می‌شدند. این قیچی‌ها دارای دسته‌هایی بودند که به‌خوبی تزئین می‌شدند و ظاهر جذابی دارند. از آن زمان بود که برخی از افراد به این خرافات دست پیدا کردند که اگر قیچی را زیر بالشت فرد باردار بگذارند، باعث بریدن بند ناف به صورت خود به خودی و تسریع زایمان می‌شود.

تصویر اولین قیچی جهان

بشر همواره در حال پیشرفت بوده و هست. تاریخچه قیچی در جهان می‌تواند نشان دهنده پیشرفت در زمینه تولید این ابزارهای برنده باشد. اولین قیچی جهان که سال‌ها قبل از میلاد تولید شده بود، از جنس فلز برنز بود و بدون هیچ محوری در وسط کنترل می‌شود. اگر با دقت به تصویر اولین قیچی در جهان دقت کنید، متوجه می‌شوید که این قیچی‌ها دارای ظاهر جذابی نبودند و به دلیل نداشتن جای دست، به سختی کنترل می‌شدند. با این حال سال‌ها بعد رومیان قیچی‌هایی را به بازار عرضه کردند که دارای محوری در وسط خود بودند.

در واقع تاریخچه قیچی در جهان را می‌توان مربوط به آن زمانی دانست که قیچی‌های مدرن توسط رومیان باستان تولید شدند که ظاهری مشابه با قیچی‌های امروزی داشتند و کاربرد آن‌ها بسیار بهتر از قیچی‌های قدیمی بود که توسط مصریان تولید می‌شدند. آن چیزی که در تصویر اولین قیچی جهان دیده می‌شود، سادگی است؛ اما ممکن است این قیچی، اولین قیچی در جهان نباشد و در گذشته‌ای دور محصولات دیگری به عنوان ابزار برنده و مشابه با قیچی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تصویر اولین قیچی جهان

پیشرفت قیچی از قدیم تا به امروز

اگرچه در تاریخچه قیچی چیزی به غیر از قیچی‌های فلزی با ظاهر نه چندان جذاب دیده نمی‌شود، اما هر ساله افراد مختلف تلاش کرده‌اند که با عرضه محصولات جدید، نقص و نقاط ضعف محصولات قدیمی را برطرف نمایند. ابتدا قیچی‌های ساده و بدون محور ساخته شدند. سپس قیچی‌های دارای محور میانی برای باز و بسته شدن ساده‌تر طراحی شدند. پس از آن قیچی‌هایی با دسته‌های راحت‌تر و تیغه‌های مرغوب‌تر روی کار آمدند. کم کم به تنوع موجود در قیچی‌های بازار افزوده شد و تا به امروز که قیچی‌های بسیار مرغوب و پیشرفته نیز در بازار وجود دارند.

امروزه قیچی‌های پیشرفته زیادی به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند به صورت برقی یا پنوماتیک کار کنند. برخی از قیچی‌های جدید دارای سیستم لیزری برای ایجاد خط صاف جهت برش زدن پارچه نیز هستند تا بتوان با بهترین عملکرد از این قیچی‌ها به بهترین شکل استفاده نمود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تاریخچه قیچی و داستان اختراع آن با شما صحبت کردیم. قیچی‌ها برای اولین بار توسط مصریان ساخته شدند و پس از آن رومیان باستان اقدام به تولید قیچی‌های جذاب‌تر و پرکاربردتر کردند. اینکه چه کسی برای اولین بار قیچی را تولید کرد، برای هیچ کس مشخص نیست؛ اما در نهایت باید بدانید که این وسیله پرکاربرد امروزی، در گذشته به سختی تولید شده بود. امروزه برندهای معتبری همچون برند جانتک اقدام به تولید قیچی‌هایی کرده‌اند که جزئیات بسیار خوبی دارند و می‌توانند برای دوخت و دوز سریع و بدون نقص استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *