صدایی که حس زندگی می‌دهد
5 علت کم شدن مکش جارو برقی | چطور مکش جارو برقی را زیاد کنیم؟

5 علت کم شدن مکش جارو برقی | چطور مکش جارو برقی را زیاد کنیم؟

هیچ کدام از شما انتظار ندارید که شاهد کم شدن مکش جارو برقی باشید. به هر حال هدف شما از جارو کشیدن این است که تمامی گرد و غبارها، آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از محیط حذف شوند و برای این کار نیاز به یک جارو برقی با مکش بسیار بالا دارید. اما چرا جارو برقی مکش نداره؟ علت کم شدن مکش جارو برقی می‌تواند بسیار متنوع باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در اکثر مواقع می‌توانید این مشکل را خودتان در منزل و با ابزارهای موجود برطرف کنید.

علت کم شدن مکش جارو برقی چیست؟

اگر متوجه شدید که جارو برقی شما مانند گذشته گرد و غبار، پرز و مو را جمع نمی‌کند، ممکن است اتفاقی رخ داده باشد. 5 علت کم شدن مکش جارو برقی شامل موارد زیر هستند:

1. گرفتگی فیلتر هوا

هر جارو برقی ممکن است از یک یا چند فیلتر هوا برای به دام انداختن گرد و غبار، کثیفی‌ها و آلودگی‌ها داشته باشد. فیلترها ممکن است طی هفته‌ها استفاده و مسدود شوند و مکش جارو برقی را کاهش دهند. شما باید فیلترها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. در صورتی که فیلترها یکبار مصرف هستند، آن‌ها را تعویض کنید یا اینکه مطابق با دستورالعمل‌های سازنده آن‌ها را برای عملکرد بهینه تمیز کنید.

2. پر شدن کیسه یا قوطی جارو برقی

کیسه یا قوطی جارو برقی ممکن است بیش از حد پر شود و مانع از توانایی این دستگاه در جمع آوری زباله‌های جدید شود. با خالی کردن کیسه یا قوطی پس از هر بار استفاده می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. اگر جارو برقی دارید، باید کیسه آن را به صورت دوره‌ای تمیز کنید تا مطمئن شوید که جارو برقی به بهترین شکل خود به کار خود ادامه می‌دهد. اگر به جای قوطی‌های قدیمی، جارو برقی شما دارای کیسه اختصاصی است؛ بهتر است که یا آن را بشویید و یا اگر کیسه یکبار مصرف است، آن را تعویض نمایید.

3. شلنگ خلاء مسدود شده

اگر شلنگ جارو برقی و یا لوله‌ها مسدود شده باشند نیز مکش جارو برقی کم می‌شود. بهتر است که شلنگ و لوله‌های جارو برقی را باز کرده و از نظر وجود اشیاء، داخل آن‌ها را بررسی کنید. می‌توانید از یک برش نازک و یا هوای فشرده برای رفع انسداد استفاده نمایید.

4. مسدود شدن پره فن یا چرخ دمنده

پره فن یا چرخ دمنده جارو برقی نیز می‌تواند مسدود شود. در چنین حالتی از چرخش قطعه و ایجاد ناحیه کم فشار مورد نیاز برای مکش جلوگیری می‌کند. اگر مانعی در تیغه فن یا چرخ دمنده وجود ندارد، سعی کنید تیغه یا چرخ را با دست بچرخانید. اگر قطعه آزادانه نچرخد، احتمالا این پره‌ها خراب شده‌اند و باید تعویض گردند.

5. معیوب شدن موتور دمنده

یاتاقان‌های موتور دمنده جارو برقی ممکن است مسدود شده باشند و موتور نتواند تیغه فن و چرخ دمنده را بچرخاند. در این صورت برای رفع مشکل مکش لازم به تعویض موتور جارو برقی خواهد بود. اگر تیغه فن یا چرخ دمنده به صورت آزادانه می‌چرخد، احتمالا برس موتور آسیب دیده است. برخی از موتورهای جارو برقی دارای دو برس هستند که باید در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. اگرچه ممکن است هر دو برس آسیب ندیده باشند، اما توصیه می‌کنیم که هر دوی آن‌ها را تعویض کنید تا بعدا به صورت یکنواخت فرسوده شوند.

علت کم شدن مکش جارو برقی چیست؟

نحوه برطرف کردن کاهش مکش جارو برقی

علت کم شدن مکش جارو برقی می‌تواند به هر یک از 5 مورد فوق باز گردد. فرقی نمی‌کند که علت بروز این مشکل چیست، مهم این است که بتوانید مکش جارو برقی را به حالت عادی باز گردانید. معمولا راه حل‌های ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارند که می‌توانید در خانه آن‌ها را انجام دهید. قبل از شروع هر یک از فرآیندها و اقدامات زیر مطمئن شوید که دستگاه شما خاموش است و به برق متصل نیست.

انسداد داخل جارو برقی را بررسی کنید

برای رفع علت کم شدن مکش جارو برقی باید انسداد داخل آن را بررسی کنید. به برس، شلنگ و لوله‌های جارو برقی دقت کنید که موانعی مانند نخ، مو و یا اجسام خارجی در آن‌ها وجود نداشته باشد. می‌توانید از برس‌های مناسب برای برداشتن هر گونه انسداد استفاده کنید.

فیلترها را تمیز یا تعویض کنید

فیلترهای کثیف و یا دارای گرفتگی می‌توانند باعث محدود شدن جریان هوا و کاهش قدرت مکش دستگاه شوند. فیلترهای جارو برقی را بررسی کنید و اگر کثیف شده‌اند آن‌ها را تمیز نمایید. اگر شدت کثیفی بسیار زیاد است، راهی به غیر از تعویض فیلترها نخواهید داشت.

کیسه یا ظرف گرد و غبار را خالی کنید

اگر جارو برقی شما دارای کیسه یا ظرف جمع کننده گرد و غبار است، آن را پر خالی کنید. این کیسه‌های پر شده می‌توانند جریان هوا را محدود کنند و باعث از بین رفتن قدرت مکش شوند. کیسه یا ظرف را طبق دستورالعمل سازنده خالی یا تعویض نمایید.

رول برس را بررسی کنید

برس جارو برقی اولین بخش از جارو برقی برای جمع کردن زباله‌ها است. سعی کنید که با یک وسیله موها، پرزها، زباله‌های درهم پیچیده و … را با دقت پاک کنید. سعی کنید که به صورت منظم این کار را انجام دهید تا نیازی به صرف زمان زیاد برای خارج کردن آلودگی‌ها از روال برس نداشته باشید.

نحوه برطرف کردن کاهش مکش جارو برقی

مسیر هوای جارو برقی را تمیز کنید

ممکن است علت کم شدن مکش جارو برقی به تمیز نبودن مسیر هوای آن باز گردد. مسیر هوای جارو برقی از جمله شلنگ، میله‌ها و هر روزنه دیگری باید بررسی شوند. به دنبال موانعی مانند خاک، زباله‌ها، انسداد و … باشید. می‌توانید از یک ابزار مخصوص جارو برقی و یا سیم صاف برای بررسی انسداد استفاده کنید.

تنظیمات قدرت مکش را بررسی کنید

ممکن است علت کم شدن مکش جارو برقی به دلیل تنظیمات نادرست باشد. مکش جارو برقی‌های جدید بر اساس محل مورد نیاز قابل تغییر است. می‌توانید با تغییر تنظیمات جارو برقی، قدرت مکش آن را افزایش دهید.

جمع بندی

علت کم شدن مکش جارو برقی را می‌توان در انسداد لوله‌ها و یا پر شدن کیسه جارو برقی جستجو کرد. شما می‌توانید با تمیز کردن کیسه و خارج کردن اجسام مختلف از کیسه جارو برقی مشکل خودتان را برطرف کنید. ناگفته نماند که کیفیت خود جارو برقی، کیسه و فیلترهای به کار رفته در آن نیز می‌توانند روی کم شدن مکش جارو برقی تاثیرگذار باشند. بهترین مدل‌های جارو برقی خانگی در سایت جانتک موجود هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با قدرت مکش بالا خریداری کرده و درب منزل دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *