صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
آموزش اصولی و نحوه تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی

آموزش اصولی و نحوه تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی

یک خیاط حرفه‌ای باید بداند که با چرخ خیاطی خود به چه شکلی رفتار کند. بسیاری از تنظیمات روی چرخ خیاطی به لطف جابجایی درجه‌ها قابل تغییر هستند و این موضوع می‌تواند روی کیفیت دوخت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. برای تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی باید ابتدا با قابلیت‌های تنظیمات این چرخ‌های خیاطی آشنایی داشته باشید. در ادامه مقاله قصد داریم انواع تنظیمات چرخ خیاطی را به شما توضیح دهیم تا در نهایت بتوانید بهترین دوخت را روی انواع پارچه‌ها داشته باشید.

تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

دوخت و دوز با یک چرخ خیاطی نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای، به آسانی امکان پذیر نیست. عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که مانند چرخ خیاطی دستی همین که پای خود را روی پدال فشار دهند، عمل دوخت انجام می‌شود و این کار برای همه نوع پارچه‌ای قابل انجام است؛ اما واقعیت این است که برای هر نوع پارچه‌ای، باید دوخت مناسبی را در نظر گرفت. تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی، اقدامی است که برای تنظیم شرایط دوخت انجام خواهد شد.

در چرخ خیاطی‌های جدید و پیشرفته، درجه بندی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان برای تنظیم از آن‌ها کمک گرفت. نحوه تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی بسیار ساده است و با دکمه‌های پیچشی و راهنمای خود چرخ خیاطی می‌توان این کار را انجام داد. ممکن است تنظیمات هر یک از چرخ‌های خیاطی بسته به نوع چرخ خیاطی، سال ساخت و برند تولید کننده متفاوت باشد؛ اما اکثر آن‌ها می‌توانند امکانات مشابهی را در اختیار قرار دهند.

تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی برای نوع دوخت، درجه دوخت، پهنای دوخت، درجه کشش و موقعیت قرارگیری سوزن انجام می‌شود و لازم است که بسته به پارچه، این درجه‌ها را مشخص نمود.

تنظیم نوع دوخت در چرخ خیاطی

یکی از مواردی که باید در هنگام تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی به آن توجه داشته باشید، تنظیم نوع دوخت است. برخی از مدل‌های چرخ خیاطی دارای دوخت‌های متنوعی از جمله زیگزاگ، ساده، دندون موشی و … هستند که می‌توان با تنظیم روی آن‌ها، به راحتی یک دوخت تمیز و بدون مشکل را روی پارچه داشت. معمولا در اکثر چرخ‌های خیاطی راهنمایی برای تنظیم نوع دوخت در کنار دکمه پیچشی آن قرار دارد که نشان می‌دهد هر حرف مربوط به کدام نوع دوخت است.

بسته به نوع دوخت مد نظر خود، می‌توانید دکمه را بچرخانید تا روی دوخت مد نظر شما تنظیم گردد. تنظیم نوع دوخت در چرخ خیاطی قاعده و قانون خاصی ندارد و با توجه به نوع دوخت و شرایط آن انجام خواهد شد. مزیت این درجه این است که شما با سرعت می‌توانید نوع دوخت خودتان را از ساده به طرح‌های مختلف حرکت دهید.

تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تنظیم درجه طول دوخت در چرخ خیاطی

یکی از مهم‌ترین تنظیمات در چرخ خیاطی، تنظیم درجه طول دوخت است. این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی دوخت تمیز و حرفه‌ای شما داشته باشد. در هر یک از چرخ‌های خیاطی موجود در بازار، تنظیم درجه طول دوخت ممکن است متفاوت باشد؛ اما اکثر آن‌ها از اعداد 1 تا 4 درجه بندی می‌شوند. اگر شما دوخت مادگی داشته باشید، لازم است که درجه طول دوخت را بین 1 تا 3 در نظر بگیرید.

تنظیم پهنای دوخت در چرخ خیاطی

برای تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی، حتما باید به پهنای دوخت نیز توجه ویژه‌ای داشت. این درجه ممکن است در هر یک از چرخ‌های خیاطی متفاوت باشد. به گونه‌ای که از یک تا 7 میلی متر متغیر است. بسته به نیاز و پهنای دوخت مورد نظر می‌توانید این اعداد را با چرخش درجه، تغییر دهید.

تنظیم درجه کشش نخ در چرخ خیاطی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از استفاده از چرخ خیاطی به آن توجه داشته باشید، تنظیم درجه کشش نخ در چرخ خیاطی است. هر یک از چرخ‌های خیاطی موجود در بازار دارای درجه بندی متفاوتی برای تعیین میزان کشش نخ هستند و باید با توجه به نخ استفاده شده و نوع دوخت، تنظیم درجه را انجام داد. در اکثر چرخ‌های خیاطی موجود در بازار و برای نخ‌های معمولی، بهتر است که درجه کشش نخ بین 3 تا 5 تنظیم شود.

نحوه تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی برای تعیین کشش نخ بسیار ساده است. اکثر چرخ خیاطی‌های موجود در بازار دارای یک پیچ تنظیم کننده برای کشش نخ هستند که هر چقدر آن را به سمت اعداد بالاتر بچرخانید، کشش نخ بسیار بیشتر خواهد شد. هر چقدر هم که آن را به سمت اعداد پایین‌تر بچرخانید، کشش نخ ملایم‌تر خواهد شد.

تنظیم درجه کشش نخ در چرخ خیاطی

تنظیم موقعیت قرارگیری سوزن

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی به آن توجه داشته باشید، تنظیم موقعیت قرارگیری سوزن است. این موضوع در نوع دوخت بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است که بسته به نوع پارچه تنظیم شود. موقعیت قرارگیری سوزن می‌تواند در 4 حالت زیر باشد که با پیچاندن دکمه مربوطه می‌توانید آن را تنظیم نمایید.

  • L: با تنظیم روی این وضعیت، سوزن به سمت چپ هدایت می‌شود.
  • M: با تنظیم روی این وضعیت، سوزن به سمت وسط هدایت می‌شود.
  • R: با تنظیم روی این وضعیت، سوزن به سمت راست هدایت می‌شود.
  • STRACH: این نوع دوخت برای مواقعی است که قصد دوخت پارچه‌های کشی را دارید.

بر روی این دکمه، یک دکمه پیچشی دیگر نیز قرار دارد که روی آن اعداد 1 تا 3، OFF و S درج شده‌اند. برای دوخت مادگی، لازم است که اعداد را روی 1 تا 3 تنظیم کنید. اما برای انواع دوخت‌های دیگر با ژتون‌های متنوع، آن را روی S تنظیم نمایید. در حالت OFF نیز درب چرخ خیاطی برای تعویض ژتون‌ها باز خواهد شد.

تنظیم موقعیت قرارگیری سوزن به سمت راست، چپ و وسط قابل انجام است تا بتوان بر اساس نوع پارچه در حال دوخت، عملکرد چرخ خیاطی را تنظیم کرد.

جمع بندی

برای تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی باید به نوع دوخت، درجه طول دوخت، درجه کشش، پهنای دوخت و موقعیت قرارگیری سوزن توجه داشته باشید. البته همه چرخ‌های خیاطی موجود در بازار دارای چنین قابلیت‌هایی نیستند، ولی نحوه تنظیم آن‌ها در اکثر مواقع مطابق با توضیحات ذکر شده در این مقاله است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیمات چرخ‌های خیاطی، با کارشناسان ما در سایت جانتک در ارتباط باشید و جزئیات هر یک از چرخ‌های خیاطی جانتک و قابلیت‌های آن‌ها را درک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *