صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
چه قسمت‌هایی از چرخ خیاطی باید روغن کاری شود؟

چه قسمت‌هایی از چرخ خیاطی باید روغن کاری شود؟

مراقبت از چرخ خیاطی دستی و یا کامپیوتری شما تاثیر بسیار زیادی روی دوام چرخ خیاطی و عملکرد آن در درازمدت دارد. اگر می‌خواهید از هزینه‌های اضافه برای تعمیرات چرخ خیاطی دوری کنید، حتما باید قسمت‌هایی از چرخ خیاطی که نیاز به روغن کاری دارند را به صورت منظم روغن کاری نمایید. روغن کاری چرخ خیاطی در قسمت‌های مختلفی از جمله ماکو، سوزن، قسمت پیشانی و … انجام می‌شود. این موضوع هم برای چرخ خیاطی قدیمی و هم برای چرخ خیاطی جدید صدق می‌کند و باید حتما از روغن‌های مرغوب و باکیفیت بدین منظور استفاده کنید. برای اینکه با شیوه روغن کاری چرخ خیاطی آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

بهترین زمان روغن کاری چرخ خیاطی

قبل از اینکه بخواهیم شیوه روغن کاری چرخ خیاطی را توضیح دهیم، باید زمان انجام این کار را نیز درک کنیم. روغن کاری برای چرخ خیاطی باید هر 6 الی 8 ماه یکبار بسته به میزان استفاده انجام شود. هر چقدر بیشتر از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، باید تعداد دفعات روغن کاری را نیز افزایش دهید. روغن کاری در زمان مناسب اصطکاک میان قطعات مختلف را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث بهبود کارایی و فشار وارد شده به قطعات فلزی چرخ خیاطی نیز شود. دقت کنید که بعد از روغن کاری هر یک از قطعات چرخ خیاطی، حتما 2 الی 3 دقیقه با آن کار کنید تا روغن به تمامی بخش‌های چرخ خیاطی شما منتقل شود.

روغن کاری برای چرخ خیاطی باید زمانی انجام شود که قرار است از چرخ خیاطی استفاده کنید. زدن روغن به چرخ خیاطی و رها کردن آن برای مدت زمان زیاد باعث رسوب کردن روغن در قطعات و آسیب به آن‌ها خواهد شد.

بهترین زمان روغن کاری چرخ خیاطی

قسمت‌های مورد نیاز برای روغن کاری چرخ خیاطی

قبل از اینکه برای روغن کاری چرخ خیاطی دست به کار شوید، باید بدانید که کدام قسمت‌ها نیاز به روغن کاری دارند. برخی از افراد تصور می‌کنند که زدن روغن به هر بخش از چرخ خیاطی هیچ مشکلی را به بار نمی‌آورد. این در حالی است که در بخش‌های خاصی مانند تسمه سیاه و سفید و لامپ چرخ خیاطی، زدن روغن می‌تواند فاجعه به بار آورد! در ادامه به قسمت‌هایی از چرخ خیاطی که نیاز به روغن کاری دارند، اشاره می‌کنیم.

قسمت فوقانی

قسمت فوقانی چرخ خیاطی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام باید باید به صورت منظم روغن کاری شوند. یک سری قطعات در قسمت فوقانی چرخ خیاطی وجود دارند که به دلیل فلزی بودن و اصطکاک بالا، ممکن است دچار مشکل شوند.

قسمت پیشانی

دومین بخشی از چرخ خیاطی که نیاز به روغن کاری دارد، قسمت پیشانی است. برای اینکه اجزای متحرک در این قسمت را مشاهده کنید، باید درب چرخ را باز کرده و توپی چرخ را به سمت خودتان بچرخانید. کلیه قطعات متحرکی که در این بخش وجود دارند، می‌توانند روغن کاری شوند. نمدها، یاتاقان‌ها و … را به غیر از لامپ چرخ روغن بزنید تا عملکرد این قطعات متحرک بهبود پیدا کند.

ماکوی چرخ خیاطی

بخش دیگری از چرخ خیاطی که نیاز به روغن کاری دارد، ماکو است. قسمت ماکوی چرخ خیاطی به دلیل حرکت بیش از حد و اصطکاکی که تولید می‌کند، حتما نیاز به روغن کاری دارد. اگر در قسمت روغن کاری چرخ خیاطی در ماکو را به صورت منظم انجام ندهید، ممکن است با مشکل جا انداختن دوخت مواجه شوید. میزان روغن استفاده شده برای ماکوی چرخ خیاطی باید کم باشد. به گونه‌ای که فقط یک قطره روغن را در ماکو بزنید تا عمل روانکاری و کاهش اصطکاک انجام شود. برای این کار باید در قاب متحرک ماکو چند قطره روغن بریزید. دور قاب ماکوی چرخ خیاطی را نیز به چند قطره روغن آغشته کنید. این کار باعث می‌شود تا چرخ خیاطی صدا نکند و دوخت روان‌تر و تمیزتری نیز داشته باشد.

زیر چرخ خیاطی

اگرچه بسیاری از افراد در هنگام روغن کاری چرخ خیاطی، به قسمت زیر چرخ توجهی ندارند؛ اما این بخش نیز دارای قطعات بسیار مهمی است که روغن کاری آن‌ها در اولویت است. برای روغن زدن در این قسمت لازم است که پیچ بخش زیرین چرخ خیاطی را باز کنید. سپس قطعات داخلی را مشاهده کرده و شروع به روغن زدن کنید. چند قطره روغن به قسمت‌هایی که دارای نمد هستند و چند قطره روغن به قطعات فلزی چرخ خیاطی بزنید تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری کنید.

قسمت‌های مورد نیاز برای روغن کاری چرخ خیاطی

شیوه روغن کاری چرخ خیاطی

برای روغن کاری کردن چرخ خیاطی لازم است که ابتدا قسمت‌هایی که نیاز به روغن کاری دارند را تشخیص دهید. معمولا روی قطعاتی که نیاز به روغن کاری دارند، کلمه OIL نوشته شده است؛ اما اگر نمی‌توانید از این طریق این موضوع را بررسی کنید، با توجه به نکات ذکر شده تمامی قطعات فلزی متحرک را روغن کاری کنید که این قطعات شامل ماکو، سوزن و … می‌شوند. فقط چند قطره روغن برای هر یک از قطعات چرخ خیاطی استفاده کنید تا شاهد آسیب به قطعات و رسوب کردن روغن نباشید. پس از روغن کاری چرخ خیاطی نیز می‌توانید با دستگاه کار کنید تا تمامی تجهیزات روانکاری شوند.

برای روغن کاری سوزن چرخ خیاطی لازم است که یک قطره روغن را به میل سوزن که سوزن در داخل آن بالا و پایین می‌رود بزنید و سوزن را چندین بار بالا و پایین کنید. سایر قطعات چرخ خیاطی با چند قطره روغن به صورت ساده روانکاری خواهند شد.

بهترین روغن برای چرخ خیاطی

روغن‌های زیادی در فروشگاه‌ها برای روغن کاری چرخ خیاطی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است که به مارک‌ها و برندهای معتبر اعتماد کنید و هرگز از روغن‌های بی کیفیت استفاده نکنید. چون در این صورت احتمال آسیب به قطعات فلزی و عدم روانکاری آن‌ها وجود دارد. در چنین شرایطی، تنها فردی که متضرر می‌شود، شما هستید و باید علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید روغن جدید، به تعمیر قطعات چرخ خیاطی نیز بپردازید.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت روغن کاری چرخ خیاطی، سعی کردیم قواعد و مقررات مربوط به انجام این کار را به طور کامل به شما توضیح دهیم. در حالت کلی استفاده از روغن‌های مرغوب برای روانکاری قطعات و کاهش دمای آن‌ها در هنگام کار بسیار مهم است. این موضوع نه تنها برای چرخ خیاطی صنعتی، بلکه برای چرخ خیاطی‌های خانگی تولید شده توسط برندهای مطرح مانند جانتک نیز صدق می‌کند. اگر نیاز به دریافت مشاوره برای نگهداری و روغن کاری چرخ‌های خیاطی جانتک دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *