صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
تسمه چرخ خیاطی: انواع، علت پاره شدن و نحوه جا انداختن آن

تسمه چرخ خیاطی: انواع، علت پاره شدن و نحوه جا انداختن آن

هر قطعه در چرخ خیاطی نقش بسیار مهمی دارد. تسمه چرخ خیاطی یکی از قطعات مهم است که با وجود سایز کوچک و آشکار نبودن آن، جزء قطعات ضروری برای چرخ‌های خیاطی است. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از موتور به سایر تجهیزات چرخ خیاطی برعهده دارد و می‌تواند باعث بهبود کارایی چرخ خیاطی گردد. تسمه‌های چرخ خیاطی دارای انواع مختلفی‌اند و ممکن است به مرور زمان پاره شوند یا حرکت نکنند. برای آشنایی با این تسمه‌ها، نحوه جا انداختن آن‌ها و علت پاره شدنشان، این مقاله را بخوانید.

تسمه چرخ خیاطی چیست؟

تسمه یا کمربند چرخ خیاطی به عنوان یک قطعه کوچک در چرخ خیاطی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از موتور به قسمت‌های مختلف چرخ خیاطی را برعهده دارد و اجازه می‌دهد تا چرخ خیاطی به صورت نرم و کارآمد عمل کند. این قطعه به شکل یک نوار حلقه‌ای است که با جنس لاستیک با دوام ساخته می‌شود. بدون وجود تسمه در چرخ خیاطی، سوزن چرخ به راحتی قابلیت حرکت ندارد و دوخت پارچه اتفاق نمی‌افتد.

تسمه‌های چرخ خیاطی می‌توانند به موتور و چرخ دستی متصل گردند و حرکت مداوم ایجاد کنند. تا زمانی که موتور در چرخ خیاطی کار کند، تسمه نیز حرکت می‌دهد. در نهایت این تسمه است که با به حرکت در آوردن سوزن به سمت بالا و پایین و عقب و جلو، امکان دوخت را توسط چرخ خیاطی فراهم می‌کند.

نحوه جا انداختن تسمه چرخ خیاطی

جا انداختن تسمه در چرخ خیاطی صنعتی و خانگی اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه این قطعات در هر یک از چرخ‌ها در جایگاه متفاوتی قرار می‌گیرند، پس بسیار مهم است که برای تعویض موفقیت آمیز چرخ خیاطی، ابتدا نوع تسمه و محل قرارگیری آن را مشخص کنید. ابزارهای مختلفی برای خارج کردن تسمه قدیمی در چرخ خیاطی دستی و جایگزین کردن آن با چرخ خیاطی جدید مورد نیازند. می‌توان از پیچ گوشتی سر صاف و فیلیپس، انبردست برای گرفتن و چرخاندن پیچ و مهره استفاده کرد.

برای جا انداختن و نصب تسمه در چرخ خیاطی ابتدا یک سینی یا ظرف مناسب را برای قرار دادن پیچ و مهره‌ها در آن، در کنار خودتان قرار دهید. حال باید محل تسمه را روی دستگاه خودتان مشخص کنید. می‌توانید با باز کردن چرخ دستی، تسمه را نیز خارج کنید. معمولا برای باز کردن چرخ دستی، نیاز به چرخاندن چرخ در خلاف جهت عقربه‌های ساعت دارید تا چرخ دستی شل شود. حال می‌توانید با پیچ گوشتی و آچار مناسب پیچ‌ها را باز کرده و تسمه قدیمی را خارج کنید. بهتر است که در این زمان از یک دستمال تمیز برای پاک کردن اطراف چرخ دستی و برداشتن چربی‌ها و روغن‌های اضافه استفاده کنید. چون هر گونه ماده اضافی می‌تواند روی تسمه جدید شما تاثیر منفی داشته باشد.

حال همانطور که چرخ دستی شما باز است، تسمه جدید را در جای مناسب قرار دهید. دقت کنید که یک طرف تسمه باید در حلقه بالایی و یک طرف دیگر آن نیز در حلقه کوچک پایینی قرار بگیرد. حال با چرخاندن چرخ دستی در چرخ خیاطی، آن را جای خود محکم کنید. پیچ‌های برداشته را در محل مناسب قرار دهید و با ابزارهای مناسب سفت کنید.

تسمه چرخ خیاطی چیست؟

انواع تسمه چرخ خیاطی

انواع تسمه برای چرخ خیاطی را می‌توان به دو دسته تسمه تایم و تسمه دینام تقسیم بندی کرد. هر یک از این تسمه‌ها دارای سایزبندی مشخصی‌اند و باید بر اساس نوع چرخ خیاطی و سایز تسمه آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند. برای انتخاب بهترین نوع تسمه چرخ خیاطی، حتما لازم است که ابتدا نوع تسمه مورد نیاز را مشخص کنید و با توجه به آن، از فروشگاه‌های معتبر این محصول را سفارش دهید.

علت پاره شدن تسمه چرخ خیاطی

پاره شدن تسمه در چرخ خیاطی یک اتفاق نادر نیست. همه چرخ خیاطی‌ها از جمله چرخ خیاطی خانگی، صنعتی و اتوماتیک ممکن است با این مشکل مواجه شوند. باید توجه داشته باشید که تسمه‌های چرخ خیاطی از جنس پلاستیک هستند و جزء قطعات مصرفی برای چرخ‌های خیاطی محسوب می‌شوند. بنابراین، این انتظار می‌رود که به مرور زمان و به ویژه در اثر استفاده مداوم از چرخ خیاطی، شاهد پوسیدگی آن‌ها باشیم.

معمولا پس از گذشت مدت زمانی از استفاده از تسمه‌های چرخ خیاطی، کم کم علائم فرسودگی و ساییدگی در این تسمه‌ها با چشم قابل مشاهده‌اند. اگرچه می‌توان همچنان از تسمه‌های دارای پوسیدگی استفاده کرد، اما  بهتر است که برای جلوگیری از پاره شدن تسمه، به محض مشاهده علائم جدی برای خراب شدن چرخ‌های خیاطی اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

آشنایی با مزایا و معایب چرخ خیاطی قدیمی | تسمه چرخ خیاطی

علت حرکت نکردن تسمه چرخ خیاطی

گاهی اوقات ممکن است حتی پس از تعویض تسمه در چرخ خیاطی جانتک، متوجه عدم حرکت کردن آن شوید. تسمه‌های چرخ خیاطی دارای انواع مختلفی‌اند و با سایزبندی متفاوت به فروش می‌روند. اولین عاملی که می‌تواند باعث حرکت نکردن تسمه چرخ خیاطی شود، انتخاب نادرست این تسمه است. در صورتی که تسمه با سایز نادرست انتخاب شود، حتی اگر با زور و زحمت روی چرخ خیاطی نصب شود، اجازه حرکت از طریق موتور را نمی‌دهد. عدم چرخش تسمه باعث عدم دوخت مناسب چرخ خیاطی خواهد شد.

عامل دیگری که باعث حرکت نکردن تسمه چرخ خیاطی می‌شود، نصب نادرست این قطعه است. تسمه یک قطعه پلاستیکی با قابلیت انعطاف پذیری متوسط است که باید با تجهیزات مناسب و طبق دستورالعمل این مقاله روی چرخ خیاطی نصب شود. اگر به هر دلیلی تسمه در جای خود قرار نگرفته باشد، احتمال اینکه حرکت نکند وجود دارد. بهتر است که حتما سلامت تسمه و جایگذاری آن را بررسی کنید. حتی در صورت نیاز می‌توانید یک بار تسمه را باز کرده و مجددا روی چرخ خیاطی قرار دهید.

نتیجه‌گیری

تسمه چرخ خیاطی یک قطعه پلاستیکی حلقه‌ای شکل دارای دنده است که می‌تواند روی انواع چرخ خیاطی قرار بگیرد و نقش مهمی را در عملکرد آن ایفا کند. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از موتور به سایر تجهیزات چرخ خیاطی را برعهده خواهد داشت. تسمه‌های چرخ خیاطی ممکن است به مرور زمان پوسیده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. در چنین شرایطی باید حتما از تسمه‌های باکیفیت و مطابق با سایز و مشخصات چرخ خیاطی خودتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *