صدایی که حس زندگی می‌دهد
رویدادهای جانتک:
انواع سوزن چرخ خیاطی + علت شکستن سوزن و درآمدن نخ از آن

انواع سوزن چرخ خیاطی + علت شکستن سوزن و درآمدن نخ از آن

سوزن چرخ خیاطی به عنوان یکی از قطعات مهم در انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی شناخته می‌شود که امکان دوخت پارچه‌های ضخیم و نازک را فراهم می‌کند. سوزن‌های چرخ خیاطی از نظر سایز و جنس به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام متناسب با پارچه خاصی هستند. انتخاب سوزن مناسب برای چرخ خیاطی و توجه به مشکلاتی که در حین دوخت و دوز برای سوزن اتفاق می‌افتند، اهمیت دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع سوزن‌های چرخ خیاطی صنعتی

سوزن‌های چرخ خیاطی خانگی و صنعتی نقش بسیار مهمی را در دوخت مناسب روی پارچه ایفا می‌کنند. انتخاب بهترین سوزن‌های چرخ خیاطی زمانی امکان پذیر است که افراد با انواع این سوزن‌ها از نظر شکل ظاهری و کاربرد آشنا شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سوزن DC برای چرخ خیاطی: این نوع سوزن دارای قد کوتاه با ته دایره‌ای است. از سوزن DC برای چرخ خیاطی سردوز، سه نخ، ریشه بندی و استراچ استفاده می‌شود.
  • سوزن HA برای چرخ خیاطی: این سوزن از کنار دارای زاویه صاف است و می‌تواند برای گلدوزی در چرخ‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از این سوزن برای دکمه زنی نیز استفاده می‌کنند.
  • سوزن DP/HA برای چرخ خیاطی: این سوزن دارای دم سیاه یا ته سوخته است و می‌تواند برای نازک دوزی و دوخت روی پارچه‌های مختلف ریون و استرچ مورد استفاده قرار گیرد.
  • سوزن DA برای چرخ خیاطی: سوزن DA یکی از انواع سوزن‌های چرخ خیاطی برای ایجاد نمای پشت حالت زیگزاگی است. این نوع سوزن از روبرو شبیه دو خط موازی بوده و طول بلند و باریکی دارد.
  • سوزن DB برای چرخ خیاطی: سوزن DB مناسب چرخ خیاطی راسته دوز و صنعتی است. این سوزن دارای طول بلند با ته دایره‌ای شکل بوده و می‌تواند برای ضخیم دوزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انواع سوزن‌های چرخ خیاطی صنعتی

سوزن چرخ خیاطی برای پارچه ضخیم

پارچه‌ای که برای دوخت استفاده می‌شود، تاثیر زیادی روی انتخاب سوزن مناسب دارد. سه رده پارچه از نظر ضخامت در نظر گرفته می‌شود که هر کدام سوزن مخصوص به خود را دارند.

  • پارچه‌های ضخیم: برای دوخت پارچه‌های ضخیم مانند جین، پرده و فاستونی می‌توان از سوزن 16/100 استفاده کرد.
  • پارچه‌های ضخیم و سنگین: برای دوخت پارچه‌های ضخیم و سنگین مانند پارچه‌های جین سنگین باید از سوزن با شماره 18/110 استفاده کرد.
  • پارچه‌های بسیار ضخیم: پارچه‌های بسیار ضخیم برای دوخت نیاز به سوزن با نوک تیز ندارند. سوزن 20/120 بهترین نوع سوزن برای دوخت پارچه‌های بسیار ضخیم است.

طریقه انداختن سوزن چرخ خیاطی

برای انداختن سوزن چرخ خیاطی در جای مناسب، لازم است که توپی چرخ خیاطی را بچرخانید و میل سوزن را بالا ببرید. پیچ قرار گرفته روی این چرخ خیاطی را یک دور باز کنید. سوزن را به گونه‌ای در دست بگیرید که قسمت صاف آن در پشت قرار بگیرد. حال می‌توانید سوزن را در شیار میل سوزن قرار داده و تا انتهای شیار بالا ببرید. حال می‌بایست پیچ میل سوزن را با دست دیگر ببندید تا سوزن در جای خود ثابت بماند.

چرا نخ از سوزن چرخ خیاطی در می‌آید؟

یکی از مشکلات شایعی که افراد در حین دوخت با انواع چرخ خیاطی دستی، برقی و اتوماتیک با آن مواجه می‌شوند، بیرون زدن نخ از سوزن چرخ خیاطی است. این موضوع حتی ممکن است برای دوخت در سطح کوچک نیز اتفاق بیفتد. دلیل اصلی بروز این مشکل، کشیده شدن نخ از یک سمت است. در واقع ممکن است به دلیل درست جا نرفتن نخ در ماسوره، یا قرار ندادن ماکو در جای مناسب، نخ از یک جایی کشیده می‌شود و امکان دوخت را فراهم نمی‌کند.

بهتر است که برای رفع این مشکل ابتدا چک کنید که نخ به جایی در چرخ خیاطی گیر نکرده باشد. در صورت نیاز می‌توانید ماسوره را باز کرده و پیچ آن را شل‌تر کنید تا نخ راحت‌تر رد شود. همچنین، اگر ماکو در جای خود به درستی قرار نگرفته باشد، نمی‌چرخد و نخ کشیده می‌شود. بهتر است که مقداری نخ را بیشتر از سوزن رد کنید تا احتمال بیرون آمدن کاهش پیدا کند. همچنین انتخاب سوزن با سایز متناسب با نخ نیز اهمیت زیادی دارد.

دلیل شکستن سوزن چرخ خیاطی چیست؟

دلیل شکستن سوزن چرخ خیاطی چیست؟

شکستن سوزن چرخ خیاطی به غیر از اینکه اجازه نمی‌دهد شما مراحل دوخت و دوز را سریع انجام دهید، بسیار خطرناک نیز هست. اگر سوزن در چرخ خیاطی خانگی شما می‌شکند، حتما باید دلیل آن را شناسایی کنید که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم.

  • انتخاب نامناسب سوزن: سوزن چرخ خیاطی باید متناسب با جنس پارچه انتخاب شود. اگر سوزن متناسب با جنس و ضخامت پارچه در نظر گرفته نشود، به راحتی می‌شکند.
  • بستن اشتباه پایه پارچه: خم شدن و شکستن سوزن چرخ خیاطی می‌تواند به دلیل بستن اشتباه پایه نگهدارنده باشد. از قرار گرفتن مناسب پایه چرخ خیاطی در جای خود اطمینان حاصل کنید.
  • کندی یا خم شدن سوزن: سوزن با کارایی مناسب باید حتما صاف باشد. ممکن است به مرور زمان سوزن کند یا خم شود که در این صورت احتمال شکستن آن افزایش پیدا می‌کند.
  • درست تنظیم نشدن قاب ماکو: در صورتی که قاب ماکو به درستی در محل مناسب قرار نگرفته باشد، ماسوره به خوبی در ماکو حرکت نمی‌کند. این موضوع باعث کشیده شدن نخ و سوزن و شکستن سوزن در چرخ خیاطی می‌گردد.
  • کشش نادرست پارچه: در صورتی که در هنگام دوخت پارچه، آن را در جهت نامناسب بکشید، به احتمال زیاد پارچه به خوبی حرکت نمی‌کند. این موضوع باعث وارد آمدن فشار زیاد به سوزن شده و آن را می‌شکند.

سخن آخر

سوزن چرخ خیاطی به عنوان یکی از قطعات مهم در چرخ خیاطی شناخته می‌شود که امکان دوخت و دوز را روی انواع پارچه فراهم می‌کند. برای جلوگیری از شکستن این سوزن، باید حتما آن را متناسب با نوع پارچه انتخاب کنید و از سلامت آن اطمینان داشته باشید. درست جا انداخنن سوزن در جای مناسب نیز اهمیت زیادی دارد که نباید از آن غافل شوید. حتما به سایز مناسب سوزن متناسب با ضخامت پارچه و نوع آن نیز دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *